16 juli -11 Åter i paradiset....

Vi tog oss en tur till Stockholm när vädret i Hälsingland blev ostadigt.
Några mysiga dagar med cykelturer, promenader,
utställningar och lite scrapshopping.



På vägen hem gjorde vi en snabbvisit hemma.
Kul att se lite av det som blommar mitt i sommaren.
Roligt också att se hur fint det tagit sig, det som tog mycket stryk av vår stränga vinter.



Våra klängrosor blommar för fullt, men brukar ha slutat när vi kommer hem,
eftersom vi inte är hemma och klipper bort utblommade blommor.
Den vita har jag faktiskt aldrig sett blomma förr!!!



Den enda form av "hosta" jag älskar kallas också funkia.
Har flera såna i trädgården, här tillsammans med lammöron och vitt fänrikshjärta.
Gillar de olika bladformerna och färgerna tillsammans.



Doftshersminen hade också sparat några blommor tills vi kom.
Visst är de underbara i makro! Kan du ana doften?

Någon kommenterade tidigare trädgårdsinlägg och skrev något om vår fina trädgård.
Allt är minsann inte så fint, men det som inte är vackert just nu
visar jag naturligtvis inte!!
(Det gör de inte i tidningsreportagen heller, kan jag meddela.)



Däremot tycker jag att det gäller att glädja sig åt det som för tillfället prunkar,
och det delar jag gärna med mig av!
Här en axveronika (?) och en "imigrant", som dyker upp litet här och där,
alltid lika välkomnad av mig, som gillar att det blir lite oreda i rabatterna.



Här syns ett av de gullnattljus, som frösått sig hos mig,
nastan manshög och rikligt blommade.
Ibland vildvinet i bakgrunden tittar en liten riddarsporre blygt fram,
en mycket sent planterad planta, som jag fått av en vän.
Nästa år kanske den tävlar med nattljuset om höjdrekordet!

Malins fina "keramikfrön" på sina armeringsjärnstjälkar
får flytta till den plats i rabatten där lite höjd och färg behövs just nu.



Den lilla riddarsporreblomman är i alla fall sååå vacker, även i år!
Kolla färgmatchningen! Perfekt!!

I buskaget, som en gång var en häck mot en av våra grannar,
hade två höga "grenar" av korallkornell blåst ner, vikt sig
och låg i en stor hög över halva gräsmattan!
Det blev till att såga i morse och sen klippa ner alltihop i säckar
att köra till återvinningen.
Fult blev det i buskaget också - behövs nog mycket "reparation" där
men det får bli en senare fråga.
Bilder på denna katastrof visar jag INTE - det är ju inget att glädjas åt!!

Slutar i stället med lite matnyttigt:

 
Först ett av våra "nypolerade" körsbär. Det är sällan vi ser något av bären på vårt träd.
Det blir inte så många, trots riklig blomning och fåglarna kalasar nog, när vi inte är hemma.

Sen en annan "imigrant" - grannens röda vinbär vars grenar letar sig långt in genom vår häck.
Det är bara att tacka och ta emot!
Denne granne är ingen "gardener", så han delar med sig av diverse frön och rötter till allehanda -
vinbär hör till det mysigare!

Ha det gott bloggvänner!
Om du endast är intresserad av mitt kortmakeri
har du säkert slutat läsa för länge sen,
men jag har förstått att det bland er finns en och annan trädgårdstokig,
som jag.
Imorgon ska jag kanske få chans att prova några av de ting jag inhandlade i huvudstan.
Då blir det kort igen!

 

 


Kommentarer
Postat av: Katarina

Underbara bilder på alla fin blommor på din tomt. Trädgård och blommor gör en harmonisk. Det ska bli roligt att se vad du gjorde för inköp. Jag ska snart själv åka till Lingbo och bara njuta av ledigheten i några veckor.

2011-07-16 @ 23:46:35
URL: http://kattaskarameller.blogspot.com
Postat av: Inga

Kunde inte sova...månen är full...även några grannar i huset bredvid.

Istället fick jag en rundvandring i din underbara trädgård.

Tack för det

Sov gott

Kram

2011-07-17 @ 01:08:34
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: onkis

Jag är ju mest korttokig :)

men jag njuter av dina fina bilder..

Vi har två körsbästräd som är riktigt överfulla i år,räcker åt både oss och fåglarna :)

2011-07-17 @ 08:11:42
URL: http://onkis.webblogg.se/
Postat av: Lene

hej Margareta!

Jag skulle vilja se din trädgård där du vistas på sommaren! Hur känner du när du kommer hem och ser allt detta underara som är slut när du kommer hem?

Jag har ingen trädgård själv, men jag njuter verkligen av dessa vackra bilder!

Ha det gott i ditt paradis min vän!

Kram lene

2011-07-17 @ 10:34:53
URL: http://leneskortblogg.blogspot.com
Postat av: Linda

Så underbara bilder! Hoppas att ni har en minst lika vacker trädgård på sommarstället att njuta av eftersom ni inte njuter av denna... ;)

Jodå, de åtta dagarna som jag har varit ledig nu är de enda jag är ledig i sommar. Nu är det jobb, jobb och jobb som gäller. Så jag hinner knappt träffa sambon eller någonting. Känns tufft, och slitigt för kroppen. Men det är bara att bita ihop och hoppas att jag får en fast heltidstjänst någonstans snart.

Kramar, Linda

2011-07-17 @ 20:37:27
URL: http://www.kreativgegga.blogspot.com/
Postat av: Eva-Lena

Vad mycket fina bilder.

Jag gillar din blogg även om det inte är pyssel :)

Kram

2011-07-17 @ 21:29:52
URL: http://www.evalena.wordpress.com
Postat av: Britt-Marie Carlsson

Det är roligt att se bilder från din trädgård, såå många vackra växter ni har! Sommaren är bäst!!!

2011-07-18 @ 09:44:56
URL: http://brittaskortmakeri.blogspot.com
Postat av: Åsa/asamia

Både dina blommor och dina foton är UNDERBART fina!!

2011-07-19 @ 10:30:40
URL: http://asamia.blogg.se/
Postat av: Lena BE

Vilken fantastisk trädgård du har, den är ju sååå underbart vackert med alla fina växter du har!! :)

Hoppas du får njuta av den nu när du är åter i paradeiset! :)

Jättefint kort som du skickat till dina vänner i England!! :)

Kramar från Lena

2011-07-19 @ 13:35:40
URL: http://lenasbloggsida.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0