12 maj -11 Trädgården - äntligen!!!

Idag kunde jag äntligen ta ett ordentligt tag i min älskade trädgård!
Jag säger "min" för min älskade make är inte alls intresserad.
Trots det har han förra veckan hjälpt mig att laga vår skärmvägg
med spalje för klängrosor och klematis, som finns vid vår uteplats.
Den tog mycket stryk av all snö i vinter
och jag måste klippa bort det mesta av rosen och all höstblommande klematis
för att kunna komma åt att laga.
Allt ser dock ut att komma igen, men är inte nåt att visa just nu.



Den här hörnan gläder mig!
Jag har en god vän, Malin, som är keramiker, och hon gör gärna mina idéer till verklighet.
I den blå "krukan utan botten" odlar jag kryddor,
som annars lätt sprider sig för mycket som t ex mynta,
eller"försvinner" bland prunkande perenner.
Än så länge finns där bara slätbladig persilja.
De blå "frökapslarna" sitter i toppen på varsitt armeringsjärn
och ger rabatten lite höjd under vår och försommar.



Kolla: vår Herre har chalkat kanterna på mina gula älsklingstulpaner!



Jag älskar vita, gula och blå blommor till vårt röda hus.
Här är ett av gårdagens fynd, alldeles nyplanterat vitt löjtnantshjärta.
Jag är sååå glad, har letat länge efter en sån!



Måste visa en av stänglarna av mitt "gamla" rosa löjtnantshjärta också,
annars blir den kanske avundsjuk och slutar blomma  ;-)
Det gäller att vara rättvis!

Eftersom vi bor i vår stuga i Hälsingland så mycket under somrarna
försöker jag se till att trädgården hemma blommar mest
vår/försommar och sensommar/höst.
Under högsommaren är vår klängros ljuvlig, men vi får sällan njuta så mycket av den.

Ha det nu gott! Jag fick mitt (och trädgårdens) efterlängtade regn inatt -
men alldeles för lite!!
Om det regnar på dig i helgen får du trösta dig med att naturen (och vi allergiker)
mår prima av det och behöver MYCKET regn nu....

Önskar er alla där ute i cyberrymden en härlig helg!!

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Så mysigt det ser ut! Krukan utan botten är ju supersmart!! Och snyggt med chalkade kanter på blomman... ;)

Kramar, Linda

2011-05-12 @ 23:54:19
URL: http://www.kreativgegga.blogspot.com/
Postat av: onkis

Va fint du har det i din trädgård,här i värmland dröjer det ett litet tag till innan det ser ut så i våra rabatter.

Ha en bra dag!

2011-05-13 @ 06:31:52
URL: http://onkis.webblogg.se/
Postat av: Inga

Så fint du har det,,visste inte att det fanns vita Löjtnanshjärta..Snyggt med de blå sakerna som ett blickfång

Ha nu en skön helg..det har lovats regn

Kram// Inga

2011-05-13 @ 06:52:51
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Annelie

Ja visst är det härligt att äntligen få pyssla lite i rabatterna igen! Så fin keramik du har!

Är också en glad ägare till ett vitt Löjtnantshjärta sedan förra året, de är ju så vackra, mitt har dock inte slagit ut ännu :)

Jaha det verkar ju som om jag ska kunna kommentera hos dig, de verkar ha stora problem hos blogger, som jag har. Jag kan varken kommentera hos många andra eller logga in på mina sidor sedan igår...

Önskar dig en riktigt bra helg!

Kram Annelie

2011-05-13 @ 08:47:48
URL: http://annelieskort.blogspot.com/
Postat av: Therese

Åh så härligt det ser ut att vara i din trädgård. Och krukan utan botten är ju toppen! (det rimmar;))

Kramar om ♥

2011-05-13 @ 15:50:35
URL: http://thereselittlecorner.com/blogg/
Postat av: Åsa/asamia

Härliga foton och härligt fint kort!

2011-05-14 @ 11:25:33
URL: http://asamia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0