28 september -11 Turnén är slut....

Igår kväll kom jag hem efter min "turné" till goda vänner.
Jag har umgåtts med en tonårskompis i Stockholm,
gästat vänner i Östargötland
och Lilla Pyssel Inger i Sörmland, som jag "träffat" här på bloggen
men aldrig i verkliga livet.
Det var verkligen såå roligt att ses!!
Hon ger mig så mycket inspiration - titta in till henne - hon gör så otroligt vackra saker!

Hos Ingrid o Birger gick vi en härlig skogspromenad
och hittade en massa trattkantareller och en hel del gula d:o.
Trattisarna fick jag med mig,
en del fick stanna hos Inger men resten ser ni här:



Nu har jag brett ut dem till tork. Tycker det är så bra -
de tar ingen plats i frysen och är lätta att använda sen.

Har lovat att lägga ut mitt recept på trattkantarellsoppa.
Det kommer här:

Använd färska eller torkade trattisar (frysta går förstås också bra!)
1 dl torkade eller 1 l färska behövs.
Smula de torkade och lägg dem i blöt i 2 dl vatten eller hacka de färska.
Finhacka 2 schalottenlökar eller 1 liten gul lök
Sila av vattnet om du använder torkad svamp men spar vattnet
Fräs svamp + lök i 3-4 msk smör utan att bryna ca 10 min
Strö över 3-4 msk idealmjöl och rör om
Tillsätt 1,2 l vatten (inkl ev blötläggningsvatten)
och 2 tärningar höns eller grönsaksbuljong
Låt puttra i minst 20 minuter
Smaka av med salt och vitpeppar
Tillsätt 2 dl creme fraiche och knappt 1 msk tomatpuré
Tillsätt sist 1-2 msk madeira eller 1 msk citronsaft
Toppa med finhackad persilja - helst slätbladig.
Ät och njut!!!



Det här blocket och tändsticksasken fick "flytta hem" till Lilla Pyssel Inger.
Jag fick med mig en av hennes underbara nåldynor hem.
Den pryder nu mitt scrapbord.

I kväll har vi firat Åsa, som har födelsedag.
Jag har haft en stressig dag för att hinna allt jag ville innan vi var bjudna dit,
så hennes kort hann inte bli fotat.
Lovar visa det en annan dag.

Idag har det regnat här - när Åsa föddes i Lycksele snöade det -
men när hon kom fick vi solsken i vårt liv!!

Tack för att du tittade in hos mig!
Extra glad blir jag om du lämnar ett spår innan du tassar vidare!
Då får jag ju också chans att kika in hos dig!!
KRAM!

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Underbar memolista och tändsticksask! Och vilken skörd! Låter helt underbart gott med trattkantarellsoppa!! Hoppas att du får njuta av mycket sånt i höst.

Kramar, Linda

2011-09-28 @ 23:22:01
URL: http://www.kreativgegga.blogspot.com/
Postat av: Eva-Lena

Välkommen hem! Har saknat dig vännen.

Ha en bra dag

kram

2011-09-29 @ 06:22:51
URL: http://www.evalena.wordpress.com
Postat av: onkis

Va härligt du verkar ha haft det.

Och vilka fina saker Inger fick,kul!

Kram.

2011-09-29 @ 07:01:48
URL: http://onkis.webblogg.se/
Postat av: Lene

Hej min vän!

verkar som du haft fullt upp! Varför tog du inte svängen om småland och Nässjö?

Gör det nästa gång är du snäll!!!!

Fina trattis du fick med hem, gott att ha i såsen!

Jättesnygga saker du hade med till Inger!

Ha en bra dag!

Kram lene

2011-09-29 @ 08:28:40
URL: http://leneskortblogg.blogspot.com
Postat av: Lilla Pyssel Inger

Hej och god morgon på dig bästa kära Margareta vännen:)



Vilken turné du har varit på och jag är så HIMLA GLAD att du kom och hälsade mig på du är ALLTID VÄLKOMMEN TILLBAKA:)Å jag hoppas att du SNÄRT kommer tillbaka på besök så vi kan få mera tid och även pyssla tillsammans:)

Är så glad att du tyckte att det var trevligt att träffa mig jag tycker PRECIS LIKA DANT OM DIG:)



TUSEN TACK för alla underbara presenter som jag också fick:) Lovar att vårda blomman ömt och din tändsticksask och blocket får inte bara jag njuta av men hela familjen. Jag och dom tyckte alla MYCKET om dina underbara presenter SÅ STORT TACK MIN VÄN:) Du är så generös och så underbart snäll:)

Å trattkantareller som jag fick av dig var bara sååååå goda:) Jag stekte dom på pannan som du sa och jag ska testa ditt recept som du delar med dig av här för nu har jag jo trattkantareller ha ha ha:)



Jag trivdes så himla bra i ditt sällskap och gillade dig så himla MYCKET att jag är mycket sugen på i framtiden att ta ditt erbjudande och hälsa på dig i Gävle:)Så nu har jag ett nytt mål med min rehabilitering och det är ett riktigt roligt mål tycker jag:)



Är så glad att du tyckte att det var trevligt att träffa mig jag tycker PRECIS LIKA DANT OM DIG:)



Om du tyckte om nåldynan som du fick med hem så är jag jättetacksam FÖR ÄR DET NÅGON SOM ÄR VÄRD DEN SÅ ÄR DET DU FÖR JAG VET ATT DU UPPSKATTAR DEN:)



Dina rader till mig får mig till att vaxa

mycket och det uppskattas så MYCKET ska du veta:)

Å du är en härlig människa du med och jag är så tacksam att jag har fått träffat dig och hoppas på flera möten i framtiden. Hoppas och ser fram i mot det:)



Ha en underbar dag min kära vän och är så tacksam för att du finns!



Många STORA VARMA KRAMAR från din lilla vän Inger:)

2011-09-29 @ 08:29:16
URL: http://scrappingmedinger.blogg.se/
Postat av: Lena

Hej på dig!

Åh, vad trevligt du har haft. Förstår att Inger och du hade en mysig stund tillsammans. Så fina saker du har gjort till Inger. Förstår att det du fick med var vackert. Trattkantareller är mumsigt i sås tycker jag. Roligt att plocka svamp är det verkligen. Ha det gott. Kram Lena

2011-09-29 @ 13:03:34
URL: http://lenika7.blogspot.com/
Postat av: Carina

Verkar som ni hade trevligt:))

Min mellandotter blir 24 idag. Minns inte vädret då. Men idag har vi strålande sol.

2011-09-29 @ 14:30:48
URL: http://stickochpysseltokig.blogg.se/
Postat av: Gertrud

Hej, det är ett litet tag sedan jag hälsade på hos dig. Så mycket fint du har gjort, tändsticksaskarna är jättefina. Och din turne´ låter mysig. Mysigt att du fick svampar med dig hem. Ha det gott, kram Gertrud

2011-09-29 @ 19:27:55
URL: http://gertrud-olofsson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0