26 maj -12 Växtligheten exploderar.....

När jag kom hem från huvudstaden i tisdags kväll
hade vår trädgård helt förvandlats.
I de ganska glesa (och om jag ska vara ärlig,
inte färdigrensade) rabatterna med lökväxter
hade perennerna plötsligt skjutit fart.
Det var VARMT och hade plötsligt blivit sommar!



Bergenian blommade vid trappen
och "ormbunken riste sin ringlande topp".
Under dem lyste vincans blå stjärnor ikapp
med lobelian, penséerna och fjärilslavendeln
i stenkrukan.
Min lilla lönn hade också slagit ut medan vi var borta.
Den har planterat sig alldeles själv
och får hållas efter hårt för att inte växa
över alla breddar!
(Åsa tycker den är ett ogräs, och ska bort,
men fåglarna gillar den
och mina äpplen och talgbollar i den
på vintern.)



Vid brevlådan hade paradisäpplet börjat slå ut
och därunder mina fina gula liljetulpaner
och mera vinca, love them!!
Täcker jorden så bra, så jag slipper rensa så mycket!





Försökte skugga för att få bättre färg och slippa ströljuset
men jag var för smal ;o)
Det blev ljust i kanterna ändå - inte snyggt :o(



Annars gillar jag den här skönheten också.
Kolla, den har chalkade kanter.....



......liksom bladen på sockblomman, som jag har i flera varianter.
De har olika färger på bladen
och blommar i olika rosa nyanser rosa och vitt.
Jättebra marktäckare den med!



Löjtnantshjärtat står i sitt flor...



...liksom lillasyster fänrikshjärta, rosa....



...och vita (ber om ursäkt för bilden - blev inte bra - svårt ljus)

De rosa är mig extra kära efterson de kommer från min pappas trädgård
(jodå, det var mammas också,
men det var pappa som planerade, planterade och skötte!)
Bergenian och ormbunkarna är också därifrån.

Nu fick jag ett par dar med trädgårdspyssel 
innan jag åkte till stugan i går lunch.

I fjol fick jag en del kommentarer
om min välskötta trädgård.
Det är från såna som inte varit hemma hos mig,
det VET jag, för så är det inte!!



Däremot ÄLSKAR jag min trädgård och att pyssla i den,
men jag blir aldrig färdig!
Jag väljer också att fokusera på, njuta av (och visa er)
det som är vackert och växer och frodas.

Annat blir inte alls som jag tänkt,
maskrosorna hotar ta över gräsmattorna
(jag har ett par grannar som odlar såna)
och jag slåss ständigt med ett par av mina häckar...
...men det vill ni väl inte se bilder på ;o)

Här i Björkebo är det husarrest igen,
så det har blivit ett par kort.
Återkommer med dem!

Ha det gott i hänryckningens tid!
Här är vackert så det nästan gör ont....
KRAM!
 

 


Kommentarer
Postat av: Linda

Underbart! Men det är väl en del av charmen också, kan jag tycka, att det inte är helt perfekt med superrensade rabatter och blommor i exakta rader? Trädet gillar jag jättemycket, det ser mysigt ut att ha det där.

Ha en underbar helg!

Kramar

2012-05-26 @ 22:41:16
URL: http://kreativgegga.blogspot.com
Postat av: onkis

Åh,vilka underbar härliga och vackra bilder.

Jag älskar sommaren :)

Kram!

2012-05-27 @ 01:12:06
URL: http://onkis.webblogg.se/
Postat av: iffa

Tack för din fina kommentar om min DT-plats =)



Vilken underbar trädgård du har!! Så många underbara bilder du visar med dig av, de stora gula flikiga blommorna var häftiga tycker jag =)



Hoppas du får en härligt solig morsdag!!



Kram Iffa

2012-05-27 @ 07:17:33
URL: http://iffasscrap.blogspot.se/
Postat av: Inga

Ja jag gillar din trädgård i år också!...och att det INTE är alltför välansat...

Ha en skön söndag

Kram Inga

2012-05-27 @ 08:47:50
URL: http://gittanspysselsida.blogspot.com
Postat av: Susy

Vilka härliga kort och så roligt att få se din trädgård!

Att du till och med har chalkade blommor i trädgården, helt magiskt, hi hi!



KRAM TILL DIG!



SUSY

2012-05-27 @ 17:10:46
URL: http://susysscrapmakeri.blogspot.com
Postat av: Majsan

MEN ÅHH SÅÅ HÄRLIGA FOTON och vilken underbar trädgård, visst är det ju så häligt denna årstid när allt börjar och blomma :)



KRAMAR MAJSAN

2012-05-27 @ 17:23:35
URL: http://scrapmarianne.blogspot.com
Postat av: Eva

Så vackra växter du har i din trädgård. Oh vad jag tycker om dina gula liljetulpaner. Så otroligt vackra. Jag går också och njuter av min trädgård varje dag. Det är min dagliga runda på morgonen. Idag har jag planterat ut en del växter som jag sått. Picasso-petunior och limefärgad tobak.

ha det gott !! Kram Eva

2012-05-27 @ 20:00:24
URL: http://evaspysselsida.telia.com
Postat av: Carina

Vilken vacker trädgård med alla underbara blommor. Liljetulpanen var fin. Jag älskar tulpaner.

Igår var flickorna här och hjälpte mig i trädgården. Så nu är det fint när maken kommer hem ett par dagar. Kram och ha det bra

2012-05-28 @ 11:51:07
URL: http://stickochpysseltokig.blogg.se/
Postat av: Katarina

Det är en vacker årstid just nu, all förväntan. Jättefina blommor på korten, jag gillade också tullpanen, jättefin. Kram K

2012-05-31 @ 07:03:49
URL: http://kattaskarameller.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0