13 november -14 Reseäventyr i Papua Nya Guinea....

En alldeles fantastisk resa är tillända
och jag börjar så smått landa
här hemma igen.
 
Några kittlande bilder vill jag bjuda på idag.
Först en miljöbild från den första lodge vi bodde på,
uppe i bergen på ca 2000m höjd över havet.
 

Ambua lodges "hyddor" ligger i en grönskande trakt
med gräsmattor och blommor
och en hänförande utsikt.
Bilden tagen strax efter eftermiddagens störtregn.
 
 
Närmaste grannarnas hyddor och odlingar.
Det växer så det knakar!
 
En grupp singsing-dansare i traditionell utstyrsel
med målningar, fjäderprydnader etc
visade sina danser och berättade om sina traditioner.
De här är av hulistammen.
 
 
 

På huvudet hade några av dem underliga peruker,
avsedda för just dessa rituella danser.
Vi skulle senare samma dag få se
hur dessa peruker kom till.
 

Det här är nog den ledande dansaren.
Han har finaste peruken och de allra vackraste paradisfågelfjädrarna
i sin huvudprydnad.
Han höll också ett litet tal och välkomnade oss
"som kom flygande från ett land så otroligt långt borta"
Vår guide, som pratade bra engelska, översatte från hulispråket.
 

Den här hulidansaren har hoppat så
att hans fina fjäderprydnad
hamnat på sned.
De berättade att de nuförtiden "förstärkte" färgen på leran
när de målade sig med lite färgpulver.
Huli är en av ung 800 olika stammar på Papua Nya Guinea.
Varje stam har sitt eget språk och sitt eget landområde.
För att kunna förstå varann talar de en typ av pidgin english
och nu för tiden lär de sig engelska i skolan.
 
Sedan fick vi åka och besöka en "perukskola".
 

Här är perukmästaren själv.
Han tar emot "elever", unga män i 18-månadersperioder
där de får leva och bo med honom,
äta hans diet och sköta sitt hår,
så att de efter 18 månader kan klippas
och deras hår monteras till ceremoniperuker.
De får också undervisning
i hulistammens seder och traditioner.
 

En stolt ung papuan
med ett 18-månadershår,
snart färdigt att "skördas".
 

Den här mannen verkade inte så ung precis
med sitt gråa skägg,
men han var nog nån sorts medhjälpare till perukmästaren.
Alla ville mycket gärna bli fotograferade
och var så fascinerade av att deras bild
skulle få resa till vårt avlägsna land.
 
Nu lämnar vi bergen - en annan gång
tänker jag visa bilder från Karawarafloden i låglandet.
 
Imorgon hoppas jag hinna ner till kortmakeriet en stund,
så då kanske det blir ett kort här ;-)
Kram!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Onkis

Vilken underbar resa och fina bilder du delar med dig av.
Vilken upplevelse ni har varit med om.
Kram!

2014-11-13 @ 21:06:08
Postat av: Lena BE

Hej Margareta!
Vilken otroligt spännande resa du har varit på och vilka fantastiska äventyr du fått vara med om. Jag gissar att du njöt av varje ögonblick och alla spännande upplevelser. Så roligt att få se dina vackra bilder och läsa lite om de upplevelser du varit med om. Tack vare dig får jag också resa lite fast jag är här hemma, tack för det! :-D
Jag hör av mig till dig om nån vecka angående mössan, jag har inte bestämt mig riktigt än om jag vill ha den exakt som den var på bilden eller inte. Jag velar lite där. ;-)
Ha det så bra och må så gott så hörs vi sen.
Kramar från Lena

2014-11-14 @ 08:23:21
URL: http://www.lenasbloggsida.blogspot.se/
Postat av: Linda

Men gud, vilken rolig och intressant resa! Så fascinerande bilder, tack för att du delar med dig! Jag fick ett otroligt resesug av dina bilder. Som tur är åker jag till Teneriffa om en månad. Inte lika spännande precis, men förhoppningsvis varmt och skönt!
Kramar

2014-11-14 @ 11:50:40
URL: http://kreativgegga.blogspot.se/
Postat av: Iffa

Wow vilken annorlunda värld du fått se!! Otrolig resa ni gjort förstår jag och med dina kort blir jag väldigt medveten om vilken stor del,av världen man inte känner till och hur långt ifrån vår moderna värld många lever, Tack för att du delar med dig av er resa, jätteintressant att läsa! Å deras hår, undra hur dom tvättar det där flög igenom min skalle =D men det kanske återgår till det utseendet efter tvätt :)
Lördagskram från mig!

2014-11-15 @ 07:42:46
URL: http://iffasscrap.blogspot.se
Postat av: Elisabet

Vilka helt fantastiska bilder du delar med dig av!!
Och vilken upplevelse det måste ha varit.
Älskar speciellt den översta bilden - ser ut som ett sagolandskap! Och den sista - skulle kunna användas i ett resereportage. Han har mycket vackra och snälla ögon.
Så roligt det var att springa på er i Valbo, även om det bara blev en liten snabb-träff.
Kramar till dig!

2014-11-15 @ 17:50:00
URL: http://www.elisabetsscrapblogg.blogspot.com
Postat av: Sindra

WOW! Vilken otroligt intressant resa ni varit med om! Så annorlunda upplevelser!
Vi har "bara" varit till Småland i två veckor vi om levt lite lantliv ;)
Ha det gott!
Kram

2014-11-15 @ 21:11:55
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.se/
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Wow! vilken häftig och intressant resa ni varit på. Och vilka vackra bilder du visar:) Så vackert ni bodde på den översta bilden,vilken natur. Helt enastående:)) Tänk att inte klippa sig på 18 månader, undra hur en skulle se ut då;) Och man blir ju så imponerad att de gör peruker av sitt egna hår, häftigt:) Det måste ha varit väldigt speciellt att få träffa dessa människor, hulidansare:) Tänk så olika vi människor kan se ut.

Tack för ett intressant inlägg, känns som om man fått vara med på resan:))

Må så gott
Kramizar Marie

2014-11-17 @ 22:44:00
URL: http://mariespysselsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0