15 juni -15 Trädgårdsdags....

I år har trädgården fått sköta sig mest själv.
Allergin har hållit mig inomhus för det mesta
och sen for vi ju till London på två veckor.
 
Lite glimtar från min trädgård
tänkte jag visa er ändå.
 
 
I rabatten på framsidan av huset har jag
lite "nostalgiväxter" från mina föräldrars trädgård.
Fänrikshjärtana här är en av dem.
De ostyriga ormbunkarna är en annan.
Det jobbiga med ormbunkarna är att de sprider sig så mycket
och man får föra en ständig kamp
för att de inte ska ta över helt.
 
 
En lönn frösådde sig för ca 15 år sen
mitt i rabatten och den har blivit mitt "bonsaiträd",
d v s jag klipper den hela tiden,
så att den inte blir för stor.
Lite rhodonendron blommar än.
Funkia (hosta) hör till mina favoriter
och såna finns också här i rabatten.
Undervegitation av vintergröna och hasselört
som håller rabatten grön hela tiden.
 
 
Bergenian vid trappen är också vintergrön.
Nu är den nästan överblommad.
Krukan är också min pappas från början - nostalgi!
 
 
Här under rönnen blommade fullt med narcisser
när vi for till London.
De blir fler och fler för varje år.
Nu har jättedaggkåpor och stjärnflocka 
dolt bladen, som ju mår bäst av att få vissna ner i fred.
Häcken mot grannen tog stryk av
kommunens snöröjning förra vintern,
men börjar faktiskt ta sig och växa.
 
 
Längs staketet blommar de här skönheterna i gräset.
 
 
Alliumbollarna brukar sväva så härligt
över de gula liljeblommande tulpanerna,
som var nästan överblommade
när vi kom hem från London.
Nu är inte ett gult blad kvar
men alliumen är ju snygg både så här
och som fröställning sen.
Undervegitation av vintergröna
och en underbar näva som blommar från juli
tills det börjar snöa.
 
 
Den här spireahäcken är det här sista bilden på!
Här kommer det att bli ett plank
som båra nya grannar vill ha.
Det kommer också att bli snyggt
och jag kan plantera klängväxter.
 
Vad som döljer sig om man passerar buskaget
och kommer in i trädgården
bakom huset
tänkte jag visa en annan dag.
 
Tack för att du följde med mig på en liten tur
i min trädgård - ja, jag kallar den min
för Kjell är inte intresserad alls,
knappt ens att vara i den
och absolut inte av "trädgårdspyssel".
Jag däremot njuter!!
Kram!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ciza

Jättevacker trädgård du har!
Kram

2015-06-15 @ 21:25:49
URL: http://ciza-patricia.blogspot.se/
Postat av: Titti

Så kul att se runt i trädgården som är så fin , den är så härlig och älskar att se en trädgård med mycket färger och fint underhållen. Här kan vi inte ha några blommor som växer nere på gräsmattan , rådjuren äter det mästa utom dalia och påskliljor , så vi får ha altandäck och pooldäcket med blomster . Tack för titten
Kram från Titti

2015-06-15 @ 21:43:20
URL: http://snowflake64.se
Postat av: Sindra

Åhh, vilken underbar trädgård och små många vackra blommor och träd och buskar. Jag tycker väldigt mycket om spirea så jag tycker ju att det är synd att de tas bort. Men det ska bli spännande att se hur det blir med staketet. Tack för att du delar med dig av din vackra trädgård med sådan vacker prakt!
Kram

2015-06-15 @ 21:56:37
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.se/
Postat av: Evas pyssel

Din trädgård ser underbar ut. En oas för avkoppling och varierande handgripligt arbete än vid scrapbordet. Och det är ju nu man får belöning när blommorna tackar för omvårdnaden. Här hos oss är det också jag som står för det mesta i trädgårdsskötsel. Nu får jag ju undanta mannens fantastiska skapelse av en urholkad stock. Hade med den i ett inlägg nyligen. Du får kolla. Hans stora grej är veden , som jag tror man kan räkna till rikedom i hans tankar.Roligt att se dina nostalgiblommor. Jag har några sådana också. Den jag skattar högst är farfars gula nunneört som ger stenfoten till vårt gamla hus en extra kick.
Ha en fin midsommarhelg. Kramar Eva

2015-06-16 @ 10:28:54
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Såååå lummig härlig trädgård ni har:) Vackert med ormbunkarna, bara man håller efter dem så;) Vi har oxå Fänrikshjärtan, gillar dem mycket:)Vackert klippt Lönnträd:)Vi har ett högt plank emot grannen på ena sidan och jag har planterat humle,kaprifol,prydnadsgräs (jätte tåtel) och det finns ju klematis och mycket annat fint:) Lycka till med ert staket:))
Kika gärna in till mig så får du se Teds bal.

Må så gott nu uppe i Björkebo:))
Kramizar Marie

2015-06-16 @ 12:19:46
URL: http://mariespysselsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0