3 februari -16 Ibland vill jag bara sticka....

Jag har haft en liten stickperiod.
Hittade ett par nystan mohair/silke på REA
som jag inte kunde motstå.
Jag är ju "garnoman" ;-)
När vinterkylan slog till för några veckor sen
fick jag inspiration till denna poncho:
 
 
Jag stickade uppifrån och ned
och den fick bli så stor som garnet räckte till.
Kanten nedtill och halskanten är stickad
med ett enfärgat nystan.
som jag fick köpa till.
 
 
Här kan du se att det är 
en myckt "lätt" och luftig poncho,
stickad på rundsticka nr 6
med ett mycket tunt garn.
Kanterna stickade jag med dubbelt garn
och på samma sticka.
Den är mjuk och varm
och formar sig bra, som ni sett.
 
Den var såå lätt att sticka
och "mönstret" har jag gjort själv.
Jag la upp "lagom många maskor"
för att lätt kunna dra den över huvudet.
Hur många beror förstås på garnets tjocklek.
Jag stickade 3 varv för att kolla
att det blev lagom många
och sen gjorde jag så här:
Mitt fram och mitt bak
har jag lagt ut genom att varannat varv
göra ett omslag på ömse sidor 
om de två mittersta maskorna.
På nästa varv stickas omslagen
och ger då en ökning med 4 maskor.
Så har jag fortsatt tills garnet tog slut.
Tog sen det nya enfärgade nystanet
och stickade en kant med dubbelt garn
(tog garnet både från utsidan och insidan på nystanet)
Nu fick jag sticka varannat varv avigt och varannat rätt
för att få en "rätstickad" kant med rundstickan.
8 varv stickade jag.
Sen plockade jag upp maskor runt halsringningen
och gjorde likadant där.
 
Prova gärna att sticka en skön poncho
"på fri hand" själv!
Det är roligt och jättelätt
och den är så härlig att "krypa in i"!
Kram!
 
 

Kommentarer
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Såååå läcker poncho du stickat, jätte fin:) Så du kan sticka också;) Det kan inte jag, tyvärr!
Visst är de sköna att ha på sig:)

Må så gott
Kramizar Marie

2016-02-06 @ 20:42:58
URL: http://mariespysselsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0