8 juni -16 Äntligen trädgårdsdags....

... efter en jättejobbig pollensäsong.
Men nu!!!
Sen ett par veckor är jag "utsläppt"
ur min "husarrest".
Först blev det en härlig Stockholmstur
och nu har jag krupit runt i trädgården
i stort sett varje dag.
 
När vi kom hem från Stockholm
hade vi målare som hade byggt ställningar
och målade om vårt hus. 
Det behövdes, men oj
vad de förstörde i trädgården!!
 
Lite finns att visa i alla fall.
 
 
Den här hörnan har de inte förstört i alla fall! 
Syrenerna blommar fortfarande
och vallmon lyser upp i hörnet.
 
 
De är så ljuvliga!
 
 
En annan favorit, som är intakt.
 
 
Det stackars löjtnantshjärtat däremot
är numer ett "brustet hjärta" :(
Det kommer nog åter nästa år.
 
 
Klematisen vid uteplatsen blommade överdådigt
när vi kom hem - idag är den överblommad.
 
 
 Älskar alpklematis - blommar så rikligt
och har en otrolig växtkraft!
 
 
Kan bara visa enstaka rhododendronblommor iår
då buskarna är stukade - men lever!!
Har både vita och violetta, men de senare blommar lite senare.
Är det någon av er som vet
hur man gör när buskarna knäckts här och där.
Hur beskär man rhododendron??
 
 
Alliumbollanra lysen under rönnen
som står vid staketet 
och inte berörts av målningen,
tack och lov!
 
 
 Härlig lökväxt - hyacintsläkting,
blommar för fullt i blått.....
 
 
 ....och vitt.
 
Resten kräver massor med "nyanläggning",
flytt av nedtrampade växter etc
och så ogräsrens förstås.
Både växter och ogräs växer ihämmat iår!
Jag har dessutom tagit tillfället
att göra mig en "ny" kryddhörna,
när så stor del av en rabatt var helt förstörd.
Visar sen, när det inte bara är
små nyplanterade plantor.
 
Känner mig ganska mör i kroppen efter allt "krypande"
och skojade med Kjell om att jag fått gratis gym.
 
 
Fick en fin skylt av honom i fjol sommar.
Ska lyda den lite imorgon
när jag oljat utemöblerna
som jag skurade idag.
 
Det blev inget kort idag - det räckte tiden inte till,
men en riktigt härlig skogspromenad!
Långpromenader är livet!!
Kram!

Kommentarer
Postat av: Åsa/asamia

Din trädgård är superfin, och det kommer ta sig där de förstört, till nästa år.Vila också, du är ingen ungdom längre, som din pappa sa ;)
Puss och älskar er <3

2016-06-09 @ 07:18:18
URL: http://asamia.blogg.se
Postat av: Sindra

Så underbart vacker trädgård! Jag minns ju även vackra bilder från den från tidigare år! Trist att växtligheten blev knäckt i år men det fixar säkert till sig till nästa sommar.
Kram!

2016-06-11 @ 12:23:31
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.se
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Såååå vacker trädgård ni har:)Så tråkigt med växterna:( Jag blir också väldigt ledsen om det händer mina något! Men de repar sig garanterat till nästa år, det håller jag tummarna för:))
Er alpklematis blommade ju otroligt vackert:) Det är så synd att de inte blommar hela sommaren, men så är det ju med alla blommor;)
Skylten du fick av Kjell var jätte fin:) Det är ju just det man ska försöka hinna med, att vila och titta på allt vackert. Men det är svårt ibland att hinna med! Ja visst får man "gratis" gym när man har en trädgård;)

Det är så kul att få se din vackra trädgård med alla blommor som blommar, Tack!

Må så gott!
Kramizar Marie

2016-06-13 @ 13:07:40
URL: http://mariespysselsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0