20 september -16 Vandrande rabatter....

.... brukar Kjell kalla mina stora (och lite mindre) krukor
som om sommaren "bor" i Björkebo
och sedan, när vi flyttar hem till Gävle,
får flytta med och förgylla trädgården här hemma.
 
 
Dålig bild från Björkebo
på så sätt att krukorna knappt syns
där de står på båda sidor dörren
med pelargoner i.
De har "tjurat" en del i sommar
och inte kommit igång att blomma rikligt,
trots sol och ompyssling med vatten och gödning.
 
 
Nu har de verkligen kommit igång
sen de kom hem till Gävle.
Här är några av dem vid entrén.
 
 
De som står här är planterade i min mormors
och farmors gamla Häganäskrukor,
som när jag var barn innehöll lingonsylt och gurka
och förvarades i matkällaren.
Den här skönheten är jag extra förtjust i.
 
 
Kolla vilka läckra blommor!!
Skottet har jag fått för många år sen av en kollega.
 
 
De röda och vita på trappen
har också kommit igång på allvar.
 
 
Vid uteplatsen på baksidan
har jag samlat några blå krukor.
 
 
Den här rosa hör också till favoriterna.
 
 
Vid spaljeväggen där klematisen blommade
så rikligt på försommaren
och Flammentanzrosen överdådigt i somras
behövdes lite färgprakt nu,
så där fick resten av krukorna plats.
 
Kjell tycker att jag är helt stollig,
som fraktar mina krukor fram och tillbaka
men jag gör det så gärna!!
Snart är det dags att försöka plantera pelargonerna i innekrukor
innan frosten tar dem.
Under alla mina lärarår
har de "bott" i mina klassrumsfönster
under läsåren
och många av mina elever har tagit skott av dem.
Nu har jag ju inget klassrum
så de flyttar in i sovrumsfönstret och matrummet
där vi har det ganska svalt.
Det funkar också.
 
Gläder mig också åt min kryddodling
som jag ju startade efter "målarmassakern" i våras
då mina rabatter blev såå förstörda.
 
 
Så här såg det ut när vi flyttade upp till Björkebo.
Ganska nyplanterat.
 
 
Nu vaxer det över alla breddar!!
Massor av smultron har grannens barn njutit i sommar
och jag njuter av att ha massor
av färska kryddor att förgylla maten med!!
Snart får jag väl också "skörda" en del
och hänga på tork.
Vissa sorter, som t ex persiljan,
brukar jag sätta en låda över när frost och snö kommer.
Brukar gå bra att lyfta på den 
och plocka in "färsk" nästan hela vintern.
Den brukar bli bättre än den i frysen ;-)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0