5 mars - 11 Borta bra men hemma bäst....

Åter från en mycket trevlig tripp till London tillsammans med mina goa barnbarn Mikaela och Matilda.
London mötte med iskalla vindar, men många affärer att shoppa i för glada tonårstjejer
(och vidhängande mormor). 
Påskliljor och krokus blommade i parkerna, så lite vårkänsla fick vi, trots kylan.
Vi passade också på att hälsa på hemma hos våra engelska vänner i Charlton.
Jane, som bjöd på en härlig lunch, fick en sjal, som jag stickat.



Den är stickad av mohairgarn på ganska grova stickor och med hålbårder med jämna mellanrum.
Jag börjar uppe i nacken med 7 maskor och lägger ut en maska i början av varje varv. 
Jag ökar också på var sida om de mittersta två maskorna, genom att göra ett omslag på räta varvet
som sen stickas på det aviga och får på så vis ytterligare två extra maskor vartannat varv.
Sen är det bara att sticka på tills sjalen blir så stor som man vill ha den. Man stickar alltså hela tiden utmed ytterkanten. Jag tycker att "passformen" på sjalen blir bättre så.

Själv tycker jag om sjalar som inte är alltför stora, så man kan ha dem under en kappa i st f kofta.
Janes sjal fick tofsar i hörnen.

De "glittriga" ränderna är stickade med dubbelt garn, mohairgarnet tillsammans med ett roligt garn, Nice från Hjertegarn. Det ser ut som en stege med två tunna parallella trådar och mellan dem, som "stegpinnar", blanka, färgskiftande pluttar - ger rolig effekt!

Som ni ser blev Jane glad över sjalen, som passade hennes klädsel för dagen.



Jag "fyndade" också lite fina mönsterpapper på RubberBlade på Bury Place i London,
så nu är jag ivrig att få göra kort med dem.
Har också både namnsdagar och födelsedagar här framöver bland familj och vänner, så jag får sätta fart!

Roligt att du tittade in till mig! Tack till er som skrivit kommentarer i bloggen - det gläder mig mycket!
Kul också att få möjlighet att hälsa på i era bloggar! Det ger mig idéer och inspiration!

Hoppas att du har en skön helg! Här i Gävle lyser solen!
Kram!  <3


Kommentarer
Postat av: Inga

2011-03-06 @ 05:46:28
Postat av: Elisabet

Åh, så kul att åka till London! Ska bli kul att se vad du gör med det du fyndade där.

Jättesnygg sjal, förstår att hon blev glad!

2011-03-06 @ 12:41:02
URL: http://www.elisabetsscrapblogg.blogspot.com
Postat av: AnkieG

Vilken fin sjal!

Själv är jag värdelös på att sticka och virka men som tur är min mamma en stjärna på det så lillskruttan får en massa fint.

Tack för allt fint du har skrivit i min blogg,blir så glad.



Kram Ankie

2011-03-06 @ 22:43:57
URL: http://ankieg.blogg.se/
Postat av: Therese

Mysigt att vara i London. Skulle gärna åka dit, har inte varit där sen jag var 15 år...alltså 100 år sen;)

Underbar sjal! Vad duktig du är på att sticka!

Kram

2011-03-07 @ 07:19:45
URL: http://thereselittlecorner.com/blogg/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0