29 oktober -16 Varm och lätt....

....är min poncho,
stickad i ett härligt tunt mohairgarn
Angel Print by Permin.
Den var en god reskamrat under Italienresan.
 
 
Jag lägger upp på rundsticka 4 1/2 40cm
lagom många maskor för att få en skön halsringning.
I det här fallet blev det 100m.
När jag stickat ett par varv rätstickning runt
ökar jag mitt fram och mitt bak
genom att göra ett omslag på varje sida om 3m.
Detta upprepar jag varannat varv hela tiden.
 
Den vackra randingen uppkommer 
av det vackra garnet,
i detta fall färg 884786.
 
När jag tycker att ponchon är lagom stor
stickar jag några varv med dubbelt  garn,
varannat varv rätt, varannat avigt
och fortsätter att lägga ut som ovan.
Sen maskar jag av.
 
Sen plockar jag upp maskorna runt halsen
med dubbelt garn
och stickar som vid nederkanten
men utan ökningar.
 
Till min poncho gick det åt två nystan
(jag vill inte ha den för stor/lång
utan vill kunna få in den under en jacka).
 
Lätt som en plätt!!

Kommentarer
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Jätte fin poncho du stickat dig:) Jag har aldrig haft det intresset att lära mig sticka eller virka!
vilket jag idag ångrar lite.

Må så gott
Kramizar Marie

Svar: Hej Marie!Är så glad över dina rara kommentarer här inne hos mig! Du är verkligen en trogen besökare - det vore så roligt att få träffas irl också!!
Har funderat över att din blogg ligger lite i träda....
Har det varit mycket trädgårdspyssel under sommaren?
Hoppas du mår och har det bra!! Min förkylning börjar gå åt rätt håll. Det är jag glad över för till helgen ska Åsa och jag åka till Ludvika på träff som Gunilla på Helihak ordnar. För första gången har vi anmält oss till två dagar och ska bo på hotell över natten. Ska bli jätteroligt - och då måste jag vara frisk!!
Jättekram!!
MormorMargareta

2016-10-30 @ 19:33:03
URL: http://mariespyselsida.blogg.se
Postat av: Annie Gustafsson

Hej! Tänkte sticka din fina poncho men förstår inte, ska man öka med tre maskor alla varv!

Svar: Hej Annie! I mitt fall har jag lagt upp 100m. Sen stickar jag på rundsticka ett par räta varv.
Sen delar jag maskantalet i två - i mitt fall 50+50 (fortfarande kvar på rundstickan förstås!!)Sticka 23 m, gör ett omslag (= ökning) sticka 3m, gör ett omslag, sticka 47m, omslag, 3m, omslag, sticka klart varvet. (= 4m maskor ökat)
Nästa varv stickas enbart rätt med en rätmaska i varje omslag.
Sedan fortsätter jag med dessa två varv tills ponchon blir i önskad storlek
.Man ökar alltså 1 m på var sida om de 3 maskorna på vart annat varv och får då 2 m mer mellan ökningarna för varje varv men slipper räkna maskor eftersom man lätt ser föregående ökning som ett hål och de tre mittmaskorna mellan ökningarna löper som ett band mitt fram respektive mitt bak, som du kan se på bilden.
Hoppas du förstår min förklaring! Lycka till med din poncho!!
Detta mönster fungerar för olika garntjocklekar (fast man får anpassa hur många maskor man lägger upp efter hur stort halshålet ska vara)
Min poncho i inlägget är stickad i ett mycket tunt och luftigt mohair/silke på ganska tjocka stickor. Ljuvligt lätt och varm och tar ingen plats i packningen.
MormorMargareta

2019-07-12 @ 19:28:22
Postat av: Annie Gustafsson

Hej! Tack för förklaringen.
Hur lång gjorde du din, jag vill också ha den lite kortare,jag är ca150 lång?
Mvh Annie

Svar: Har tyvärr inte min här i Björkebo, så jag kan inte svara. Du får prova dig fram.
MormorMargareta

2019-07-29 @ 11:59:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0