23 maj -17 Sen, kall, torr vår....

.... är det ju iår.
"Gott majeregn giv
lät dugga tätt ner
lät varm dagg örterna fukta..."
diktade Lars Vivallius på 1600-talet
och hans "Bön denna torra kalla vår"
som vi sjöng i ungdomskören
för mer än 50 år sen
har jag verkligen nynnat på
denna torra kalla vår!
 
 
Nu har i alla fall häggen slagit ut
och jag har kunnat vara ute och börja påta
och rensa i trädgården
tack vare ny allergimedicin som låter mig vara ute.
 
 
Syrenen står i knopp
så skomakaren som tog ledigt "mellan hägg och syren"
får nog bara några lediga dagar iår ;-)
 
Våra grannar byggde ju ett plank
mellan våra tomter för ett par år sen.
I somsar blev det vitmålat
och jag har börjat "flytta in" i rabatterna längs det.
Det kommer att bli jättefint med klängväxter
och perenner, men än är det ganska bart.
 
 
Fick också en skyddad hörna för min "kvällssolsbänk"
under körsbärsträdet.
Busken bakom soffan är en shersmin - doftar så gott när den blommar!
 
 
Lökväxter blommat i "plankrabatten".
 
 
I slänten mellan nedre och övre gräsmattorna
har jag några buskar för att dela av trädgården.
Nu blommar påskliljor men snart kommer funkian 
att helt täcka jorden (och påskliljebladen, som ju mår bra av
att få vissna ner i lugn och ro,
men ju inte är så snygga då).
 
 
I övre delen av den rabatten
finns bl a en av mina absoluta favoriter: Sockblomma.
Älskar de vackra bladen!!
 
 
I rabatten vid gaveln av mitt pyttelilla trädgårdsskjul
har den flyttade shersminbusken börjat ta sig i år
och där blommar också påskliljor
(de jag hade inne i fjol påsk)
tillsammans med balkansippa och violer.
 
 
Häcken mot vår andra granne börjar också
växa till sig och blommar vackert nu på våren.
Det är Häggmispel av den upprätt växande sorten
som jag gillar mycket eftersom den inte brer ut sig så mycket
och är vacker långt in på hösten
med höstfärger och bär som fåglarna älskar.
 
 
En annan av mina favoriter är Vinka,
en vintergrön marktäckare som sprider sig bra
och blommar vackert hela sommaren.
Bilden från en orensad rabatt - men det bjuder jag på ;-)
 
 
Rhododrendonknopparna sväller och har nog
slagit ut när vi kommer hem från Björkebo efter helgen.
 
 
Det gäller nog också min alpklematis
som frodas väl mycket tillsammans med
en vit höstblommande.
Måste nog klippas ner efter blomningen
denna sommar...
 
 
Annars är det mest lökväxter nu...
 
 
Narcisser hör till favoriterna
 
 
 
 
.... som en sol!!!
 
 
Avslutar med en orensad bild av gullvivor.
 
Imorgon åker vi upp till Björkebo
för några härliga dagar.
Smhi lovar lite regn - hoppas, hoppas!!
 
Ha en skön Kristi Himmelsfärdshelg!
Kram!!
 
 

Kommentarer
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Så vackert det blommar hemma hos er:))Jag har jättemånga gullvivor som spritt sig till lite olika ställen i trädgården, älskar dessa blommor:) Jag har också den där Sockblomman, visst är den vacker:) Jag har en som har gula blommor också, men kommer inte ihåg om det är en likadan som den andra.
Din Häggmispel ser väldigt vacker ut:)
Här just nu så blommar Syrenerna,Rosenhagtornen och
paradisäpplet:)Du har väldigt många och fina olika lökväxter. Jag måste sätta nya lökar i höst, glömde det i höstas.

Må så gott
Kramizar Marie

2017-06-03 @ 18:19:43
URL: http://mariespysselsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0