20 februari -11 Vintern lämnar oss inte - kallt, kallt......

Kjell har önskat sig en VARM, fleecefodrad mössa. Nu är den färdig och så här ser han ut i sin nya mössa.



Den är stickad av Gjestal Bris, ett entrådigt garn i 50% ull och 50% soya (inte den delen av växten som blir mat!!) dubbelt garn och ett tjockare grått restgarn, entrådigt 100% ull.
Jag använder sällan mönster när jag stickar, utan gör ett stickprov och räknar sen ut hur många maskor jag behöver lägga upp för att få önskad storlek. Mössor stickar jag på rundsticka och strumpstickor.

Här ser du det enkla mönstret i närbild. Mössan blir ju i stort sett dubbel eftersom mönstertrådarna löper på baksidan mellan mönstermaskorna. Dessutom är den, som sagt, fleecefodrad. Varm som en skinnmössa!

Mössan uppifrån med "hoptagningsmönstret". Eftersom Kjell ville ha en "platt" avslutning på sin mössa är
6 hoptagningar/varv lagom.
Innan jag började ta ihop stickade jag ett par aviga varv som avgränsning.

Mössan invigdes igår med promenad i nästan -20 och utföll till belåtenhet.

Stickar och virkar en hel del och tänkte visa en del av mina alster här.
Har du frågor om mina eller dina egna projekt, så hjälper jag gärna till, om jag kan!

Roligt att du hittat in till mig! Ännu roligare om du skriver en kommentar innan du går, så kan jag titta in till dig sen.

Hoppas du haft en härlig helg! Hoppas solen skiner på oss imorgon också, även om det betyder att det blir kallt!
Kramar!

 


Kommentarer
Postat av: Åsa/asamia

Min älskade pappa i sin nya fina mössa, tänk att han nästan ville ha på den inne igår på kalaset....då gillar han den skarpt, det förstår man.

Puss på er!

2011-02-21 @ 07:48:09
URL: http://asamia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0