5 september -11 Matchande kuvert - att göra ett eget.

Jag lovade, på träffen i Uppsala, att lägga ut en instruktion
hur man kan göra sitt eget matchande kuvert
till ett 15x15-kort,
även om man inte har en UltimatePro, EnvelopeMaker eller annat "verktyg".

Jag börjar med att leta papper, som ger snygga kuvert,
gärna med mönster i kanterna, eller ett fint hörn.
Sen får man tänka efter hur det är bra att skära för att
-dels få ett fint kuvert
-dels bra papper att använda till dekoration på själva kortet.

 

Här kan du se mitt kuvertpapper och hur jag valde att dela det.
(Tyvärr glömde jag fota innan jag bigat och vikt själva kuvertpapperet)
Kuvertstommen ska vara 24,5x24,5 cm.
Det betyder att du skär bort två remsor om 6 cm från ditt mönsterpapper på 30,5x30,5 cm.



Mät och markera 12 cm från alla hörn.
Biga linjen mellan märkena på diagonalen så att linjerna skär varandra.
Biga ytterligare 4 parallella linjer ½cm innanför de första linjerna,
för att få "tjocklek" på kuvertet, och plats för kortets dekorationer.

Vik alla bigade linjer och vik ut dem igen.

 

Klipp bort de små trianglarna som bildats av vecken mitt på sidorna.



Chalka kuvertstommen runt om, om så önskas.
Chalka även alla vecken, om du vill. Enklast i detta läge.



Dags att montera ihop kuvertet.
Jag brukar använda den smalaste debbelhäftande tapen.
Välj vilket hörn du vill ha att stänga kuvertetmed så mönstret blir finast.
Lägg papperet med avigan upp och den fliken uppåt.
Vik in höger och vänster flik och sätt tape på nedre kanten av dessa flikar.

 

Passa ihop flikarna på mitten och se till att kuvertet inte "skevar".
Fäst ihop dem. Vik sedan upp bottenfliken och fäst den över.

Sätt remsor av tapen på den övre flikens insida
att stänga kuvertet med när det ska skickas.

 

Hoppas nu du kan göra fina matchande kuvert till dina kort om du vill!
Vore kul om du visade i din blogg och talade om för mig, så jag fick se!!
Lycka till!

Hur kortet till det här kuvertet blir får du se en annan dag.

Tack gulliga ni för era rara kommentarer! Det gläder mig såå,
och så är det ju så kul att kunna kika in till er och inspireras av allt ni skapar!
Kram!



Trackback
RSS 2.0