26 juli -13 Ibland vill man bara sticka......

Min kusin Ulla, en ännu flitigare stickare än jag,
har startat en ny "fluga" i sommar.
Såå lämpligt "göra" framför TVn
som klarar även spännande fotbollsmatcher
och Morden i Midsummer ;o)
 
 
Kan du gissa vad det är?
-
-
Jo, världens bästa (i mitt tycke) disktrasa ;o)
Luftig och härlig, torkar snabbt, suger bra
och är lite lagom "skrapig" så fläckarna ger sig snabbt!
 

Stickar dem i tunt vävgarn i bomull och cottolin
vad jag nu får tag i
eller har i gömmorna.
Har använt tre eller fyra trådar i matchande färger
och stickat rätstickning på stickor 3½ - enkelt, enkelt!
 
 
"Gallerränderna" är maskor som jag släpper
när trasan är nästan färdig och låter löpa neråt.
De stoppas av de här hålen som jag gjort efter några varv.
3 räta, ett omslag, 2 m tillsammans, 1 rätmaska,
upprepas till slutet av varvet,
som avslutas med ett omslag, 2 m tillsammans och 2 räta.
Jag brukar lägga upp 49 m. (Maskantalet är delbart med 3 + 1m)
När jag tycker trasan är ungefär lagom stor
stickar jag 3 m, släpper nästa, ett omslag (i st f den släppta maskan)
2 räta maskor o s v tills varvet är slut.
Sen stickar jag några varv till med räta maskor
både i maskor och omslag innan jag maskar av.
 
Nu kan du också sticka "världens bästa disktrasa"
om du vill!
Tvättas med veckotvätten och blir som ny!
 
Idag sitter jag på altanen och bloggar.
Det är varmt och skönt och vår stora björk
ger härlig skugga.
Hoppas du också kan njuta av sköna sommardagar!
Kram!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Onkis

Va roligt att kunna göra sin egna disktrasa :)
Ha det gott i solen.
Kram!

2013-07-26 @ 14:26:29
URL: http://www.onkis.webblogg.se
Postat av: Carina

Bilden på julkortet kommer från ett papper:))
Fina trasor. Stickade sådana "förr" det ska jag göra igen.
Passerade just Örebro. Roligt att ha Flora med, det är första gången.
Kanske kan hitta en garnaffär i morgon. Tror säkert Kurth tycker vi behöver dit hi hi. Kram

2013-07-26 @ 19:03:38
URL: http://stickochpysseltokig.blogg.se
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Fina disktrasor du virkat, jag kan inte virka. Trädskugga ger den skönaste skuggan:)) Igår hade vi världens åsk och regnväder. Vägar, affärer och sjukhuset kollapsade. Inte roligt. Det blev mycket jobb för många som fick översvämmningar i sina hem också. Min bror fick sitt garage full med vatten och han är inte hemma just nu så vi åkte dit och fick ösa en hel del vatten:( Som tur var så gick det bra:))

Må så gott
Kramizar Marie

Svar: Den är ju stickad - inte virkad - men det kan ju vara lika svårt - om man inte kan ;o)Jag, som är uppväxt invid ett ullspiner,i där båda mina föräldrar arbetade som försäljare och kontorist, har sickat och virkat sen barnsben - så det är nästan lika lätt som att andas - om det gäller en disktrasa i alla fall ;o)
MormorMargareta

2013-07-27 @ 09:31:41
URL: http://mariespysselsida.blogg.se
Postat av: Evas pyssel

Oväntat inlägg, men ack så bra. Stickade/virkade disktrasor gillar jag ( inte mannen) . Och tack för tipset. Här finns en hel del vävgarn i mina lådor.
Hoppas du har sköna dagar.
Kram Eva

2013-07-27 @ 13:03:27
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0