2 juli -14 "Ett julkort i veckan - v 27

Tänk att tomten kom vandrande
med säck på ryggen så här mitt i sommaren ;-)
 
 
Håller alltså ut än!!
Ett gammalt MajaDesign-papper fick bestå
även med motivet idag.
Snöstjärnorna är glittrade med stickles
(fast det syns dåligt på fotot)
och har fått en rhinestone i mitten.
 
Det här hjärtebandet är så bra -
rött med vita hjärtan och kanter på ena sidan
och tvärt om på den andra.
 
Ett enkelt kort, men jag blev ganska nöjd ändå.
 

Insidan med en skrivruta i samma form som framsidans papper,
bling, julstämpel, lite av mönsterpapperet
och likadana snöstjärnor som på framsidan. 
 

Kortets baksida.
Till de här lite enklare korten,
har jag inte gjort matchande kuvert,
utan använder färdiga, i detta fall röda, kuvert.
 
Tänk, igår kom sommaren tillbaka till oss i Gävle!
Solen, som vi knappt sett sen långt före midsommar,
kom igår och stannade faktiskt till idag!!
 
Jag har tillbringat en del tid i trädgården idag
tillsammans med Matilda, mitt yngsta barnbarn,
som gärna trädgårdsjobbar som sommarjobb ibland.
 
Om du inte är trädgårdsintresserad
kan du sluta läsa här,
för nu tänker jag visa lite detaljer
från min trädgård.
Lämna gärna en kommentar så blir jag glad!
Det är bara att scrolla ner ;-)
 
 
Här är resultatet av Matildas första häckklippningsjobb.
Klart godkänt!!
Längst bort vid staketet står en rönn.
 

Under den växer om vårarna massor av Narcisser
och blålila Alliumbollar.
Bladen behöver stå kvar och få vissna ner
för att kraften ska gå ner i löken,
men det är ju inte så snyggt.
Därför har jag planterat perenner som växer upp
och döljer dem tills de går att ta bort.
Det är Jättedaggkåpa och vit Stjärnflocka,
samt en vintergrön marktäckare: Skuggröna
 
 
Vid andra tomthörnet mot gatan växer ett Paradisäpple.
Jag tål inte äpplen men älskar äppelblom,
så detta blev lösningen.
Här blommar om vårarna massor av Vintergäck och Krokus
samt liljeblommande gula Tulpaner.
De bladen täcks sen av en blåblommande Näva
och marktäckaren Vintergröna, också blåblommande.
 

Har glömt namnet på den här nävan men älskar den!
Intensivt blå och blommar oavbrutet från midsommar
ända tills frosten tar den på hösten.
På sensommaren får den sällskap med Höstanemon.
 
Eftersom jag är i Björkebo stor del av sommaren
har jag inga sommarblommor, som kräver vattning,
utan har planerat perennrabatter
som ska vara vackrast vår/försommar
och sensommar/höst.
 
 
Lite blommar ändå nu.
Här ser du min kryddhörna.
En god keramiker-vän har gjort mina fina cylindrar.
De har ingen botten, så de är inte lika känsliga för torka som krukor.
Mynta t ex sprider sig ju så gruvligt
att den är bra att odla i en sån här cylinder.
Här samsas den med timjan.
I den andra cylindern, som är hälften så hög,
har salvian växt över alla breddar, så cylindern helt döljs.
I den växer också citronmeliss.
Smultron, persilja och gräslök som kantväxter.
Den fina kannan har Malin också gjort
och så skymtar ett litet blått fågelbadsfat.
Gullriset kommer att lysa gult på sensommaren,
Krolliljorna växer lite där de själva vill
och Lysingen, från min pappas trädgård,
får man hålla "kort" annars tar den över rabatten helt ;-)
 

Som ni ser är det mer djungel än "ordning och reda" hos mig.
Gillar när det växer över alla breddar
och efter en vår/försommarrensning brukar rabatterna
sköta sig ganska bra
eftersom det växer så tätt att ogräset får föga chans.
Här har ett franskt Kungsljus flyttat lite väl långt fram i rabatten,
men jag näns inte flytta den.
Krolliljorna och lysingen klarar sig nog ändå
och Löjtnantshjärtat har ju nästan blommat över.
 

Även här finns Stjärnflocka - "Linnes döttrar"
som också kommer från min barndoms trädgård.
Väntar också på min vita näva, som står i knopp strax bredvid.
 

Längst in i hörnet på den rabatten
står vallmon för blomningen nu.
Flox i vitt och blått, Axveronika och Bolltistel
står för blomsterprakten senare
och Jättevallmon har redan blommat över.
Några blå "keramikfrön" från Malin Blom brukar få flytta runt
där nån plats i rabatten blir lite blomlös ;-)
 
Ja, nu har du fått en liten promenad i mitt paradis.
Hoppas du gillar min "Djungel"
Jag njuter av den!!
Kanske jag visar lite mer en annan gång -
nu är du nog less!!
På söndag ger vi oss iväg på en vecka på Östersjön.
När jag kommer hem hoppas jag Schersminen blommar och doftar
(den står lite mörkt och har bara knopp nu)
och att vår röda klängros Flammentantz kommit lite längre.
 
 
Kram!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maritha

Riktigt fint kort och hääärliga bilder fr din fina trädgård. :)

Kram kram

Postat av: Sindra

Jag beundrar dig, att du håller igång fortfarande med "ett julkort i veckan". Jag testade det för två år sen, tror jag det var, och lyckades bara i hmmm...tror det var tre veckor...hihi.
Vilken underbar trädgård med fantastiska blommor! Jag är inte duktig själv med blommor men njuter av allt det vackra som finns!
Kram

2014-07-02 @ 22:10:12
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.se/
Postat av: Pernol

Hej Margareta! :-)

Vilket fint julkort du har skapat! :-D Du är duktig du som gör julkort vecka efter vecka. Smart är det också. :-) Då blir det inte så mycket och så stressigt på hösten när alla julkort ska bli klara.

Så vackert du har i din trädgård! :-D Kul att du visade upp dina rabatter.

Ha det bra! Kram Pernilla

2014-07-02 @ 22:14:12
URL: http://pernolpysslar.blogspot.se
Postat av: Åsa

Finfint tomtekort med fina ❤️bandet. Kul att du fotade trädgården. Det har verkligen blivit fint. Tur Matilda kunde hjälpa till lite idag så du fick sällskap och gräs o häck klippta.

2014-07-02 @ 22:44:05
URL: http://asamia.blogg.se
Postat av: Zora

Först ett fint julkort, skönt att fler gör dem året runt. Härligt att följa dig i din trädgård och att du har sådan koll på dina växter. Lärde mig också något nytt, visste inte om Linnés döttrar på stjärnflockan.
Tack för rundvandringen i din trädgård.

2014-07-03 @ 07:28:20
URL: http://lofquisten.blogspot.com
Postat av: Johanna -pojjo

Du är så duktig som redan gör julkort ;)
Fin trädgård du har också..
Kraaam

2014-07-03 @ 13:07:41
URL: http://pojjos.blogg.se
Postat av: Camilla

Vilket fint julkort. Åh, vilken mysig trädgård du har. Förstår att du gillar den.
Kram och ha en trevlig helg!

2014-07-04 @ 07:53:59
URL: http://kortmillas.blogspot.com
Postat av: Sindra

Ooops! Och jag som trodde jag skickade kortet till den adress du befann dig på på din stora dag! Fast det gjorde nog inget, då blev det ju en liten överraskning kvar när du kom till Björkebo också :) Så roligt att du blev glad över det och att ditt firande blev precis så som du önskat! :)
Så klart du får lifta texten på kortet. Jag hittade den på nätet och ändrade en aning i den.
Ha det riktigt gott!
Kramar och trevlig helg!

2014-07-05 @ 18:53:28
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.se/
Postat av: Linda

Imponerad över att du fortfarande kör ett julkort i veckan! Hade det varit jag hade jag tröttnat för länge sedan... ;)
Så fin trädgård ni har. Jag gillar oxå när det växer lite som det vill.
Hoppas ni får en bra resa!
Kramar

2014-07-06 @ 20:08:19
URL: http://kreativgegga.blogspot.se
Postat av: Evas pyssel

Vilket härligt julkort i kontrast till din sommarträdgård. Ljuvlig !! Här kom sommaren i helgen . Och som vi har njutit med bad och uteliv både hemma och i stugan. Hoppas du hade en fantastisk födelsedag !!
Kram Eva

2014-07-07 @ 22:00:06
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0