25 september -15 När kuvertet får bestämma....

För mig börjar ju kortmakeriet
oftast med ett papper som jag hittar
och ser kan bli ett jättefint kuvert.
Jag har ju fått "pippi " på att göra matchande kuvert
till mina kort - eller om det nu är tvärt om ;-)
 
Hittade det här jättefina papperet från inkido:
 
 
Då får jag börja kolla hur jag kan göra ett fint kuvert
och så utnyttja resten av papperet till kortet.
Här ville jag använda motivet överst till vänster 
som motiv på kortet
och motivet längst ner till höger på kuvertfliken.
Det gjorde att jag fick tänka extra noga
innan jag skar papperet.
 
 
Så här blev kuvertet idag.
Då fick kortet bli i ett nytt format,
i detta fall ung 11x16 cm.
 
 
Tyckte det var roligt att göra ett kort på höjden idag.
Visst är de ljuvliga rödhakarna!?!
Snöstjärnepapperet är balsidan på fågelpapperet.
Har stansat ut motivet med en die från sizzix
och gjorde en "fotomatta" i samma form 
med hjälp av min nya hörnstans från ek-success.
Den har jag använt även till mönsterpapperet.
Julpoststämpeln kommer från ett ark
som Åsa har gjort.
Den finns att köpa i hennes blogg:
Gå in under stämplar i sidebaren.
 
 
Kortets insida....
 
 
.....och baksida.
 
 
Det här är vad som blev kvar av mönsterpapperet
när kortet var klart!! ;-)
 
 
Här är till sist kortet med sitt kuvert.....
eller om det nu är 
kuvertet med sitt kort ;-)
 
Det var alltså veckans julkort - nr 54!!
 
Imorgon åker jag till Italien!!
Det ska bli jättetrevligt med lite sol,
god mat och trevligt ressällskap.
Har jag tur blir det lite resebilder också,
som du kan få ta del av sen ;-)
Vi hörs!!
Kram!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Du har antagligen hunnit iväg till Italien när jag skriver detta:) Ha nu en underbar resa och var rädda om er:)))) Ska bli kul att få se lite bilder därifrån sedan:)

Julkortet blev såååå vackert:) Underbara papper, dies, stämplar och dekorationer:)))))
Kuvertet blev såååååå vackert:))))

Ha det nu så bra i Italien:))
Kramizar Marie

2015-09-26 @ 16:53:20
URL: http://mariespysselsida.blogg.se
Postat av: Ann-Marie

Hej

Åhhh, de pappren är fina, hur tänker du när du vill få till det så som du vill ha det, hur skär du pappret och sen hur lägger du det för att skåra på rätt ställen?
Det vart fantastiskt snyggt, både kort och kuvert

Kram Ann-Marie

Svar: Ja det är allt ett klureri att få till det när papperet inte riktigt stämmer med "mallen". Normalt skär jag ju av 6 cm på två av sidorna på 12"-papperet. Man får ju alltid kolla hur man får ut det bästa av papperet - vad som kan bli en snygg kuvertflik (om papperet , som här, är mönstrat i hörnen) och om det är något på papperet som blir fint som motiv. Annars är det ju lite lättare.Vi får träffas nån gång och göra lite kuvert och resonera om olika lösningar - det är för det mesta en rolig utmaning ;-)
Kul att du gillade kortet och kuvertet!
Kram på dig!!
MormorMargareta

2019-08-08 @ 17:24:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0