5 februari -16 Kuvertdemo, som jag lovat....

Har ju lovat att göra en demo om
hur jag gör kuvert.
Här kommer den!
 
Jag letar alltid efter lämpliga "kuvertpapper".
Det ska vara papper med mönster
i hörnen, eller åtminståne ett hörn,
som kan bli en snygg kuvertflik.
 
Dagens kuvert är ett julkortskuvert:
 
 
I det här fallet fanns det mönster 
runt hela papperet.
 
 
För att göra ett kuvert till ett 15x15 cm-kort
behöver jag ett papper som är 24,5x24,5 cm.
Då blir kuvertet ung 16x16 cm
och jag får plats för dekorationer.
Eftersom mönsterpapperet är 30,5x30,5 cm
skär jag bort 6 cm på två sidor, som du ser här.
De remsorna kan jag sen använda till kortet.
 
 
Sen tar jag fram min Ultimate Pro från Crafters Companion.
Den finns bl a att köpa hos Helihak.
Bra pris nu såg jag!!!
Det går att göra kuvert med hjälp av bara en linjal,
men det är ju lite krångligare.
Hur man gör då kan du se HÄR.
(Gjorde en demo om det för länge sen.)
Jag är så glad över min Ultimate Pro
och använder den även till att göra askar etc.
 
 
Jag lägger papperet med ett hörn tight upp i hörnet.
Sen bigar jag vid E.
(Tyvärr blev bilden lite oskarp - inte lätt
att fota sig själv med vänster hand ;-)  )
Sen gör jag likadant med alla fyra hörnen.
 
 
Som du ser finns en fals till,
som man använder om man vill ha lite "höjd" på kuvertet.
Det vill jag, för det ger extra utrymme för dekoren
och gör också kuvertet mer stabilt än ett vanligt.
 
 
Nu lägger jag hörnet mot den nedre falsen
och bigar vif E igen.
Även detta ska förstås göras i alla fyra hörnen.
(Här lyckades jag med skärpan!)
 
 
Så här ser det ut när jag bigat färdigt.
 
 
Här har jag vikt till alla vecken ordentligt.
 
 
Nu kollar jag in de korsande vecken
och tar fram en sax.
 
 
Jag klipper ur den lilla trekanten
mitt på varje sida.
Klipp gärna lite utanför vecket i papperskanten
men var noga med att pricka det inre hörnet.
 
 
Nu har jag vänt baksidan upp.
Det gäller att kolla att jag har rätt hörn uppåt (på baksidan)
det med det mönster jag valde för kuvertfliken.
Sen viker jag in de två sidoflikarna
och sätter dubbelhäftande tejp 
som på bilden.
Här har jag lättat lite på skyddspapperet på ena sidan
och fäst ihop hörnen.
Man får kolla att det blir rakt och fint,
och jämka lite så att det stämmer i alla hörnen....
 
 
...innan man fäster den nedre fliken.
(Jag ser att jag inte lyckats perfekt
i nedre vänstra hörnet)
 
 
Sen är det bara att sätta dubbelhäftande tejp
även på den övre flikens kanter.
 
 
Så är kuvertet klart!
Nu kan du göra ditt eget hoppas jag!
Har du inte fått din Ultimat Pro till hjälp än
kan du ju kolla länken i början av inlägget
och fixa ett kuvert så i stället!
Som inspiration lägger jag till några fler kuvertbilder:
 
  
 
   
 
Kram!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa/asamia

Du kan du ;) Tack för fina demon. Nästa gång får du be om hjälp så kommer jag och fotar åt dig, eller gör en video om du vill. Puss mamma ♥

2016-02-05 @ 20:59:53
URL: http://asamia.blogg.se
Postat av: Anonym

Jättebra demonstration. Charlotta

2016-02-05 @ 21:06:26
Postat av: anna

Å sååå fina!! Det lila kuveret som är längst ner till höger, är det ett Pion designpapper och vad heter det i så fall??!! <3 mvh Anna

2016-02-05 @ 21:56:15
Postat av: Anonym

Jätte fina kuvert gör du! 😊👍👏mvh Marianne Sundberg

2016-02-05 @ 23:30:47
Postat av: Sindra

Dina kuvert är så fina! Det känns riktigt lyxigt när jag får äran av att motta ett vackert kort i ett sådant handgjort kuvert. Det är så häftigt att de matchar varandra!
Kram!

2016-02-06 @ 17:27:12
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.se/
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Så bra demo du gjort:) Du är expert på att göra urläckra kuvert:)))De du visar idag är såååå vackra:)

Må så gott och var rädda om varann!
Kramizar Marie

2016-02-06 @ 22:05:23
URL: http://mariespysselsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0