30 januari -16 Stickuppdrag....

Jag har ju stickat ända sen jag var barn,
då båda mina föräldrar
arbetade på ett färgeri och ullspinneri
under några år när jag växte upp.
Har stickat trekantssjalar till mig själv
och som present till många vänner.
Jag brukar kalla dem "en kram" ;-)
 
Fick beställning på "en kram" i tisdags
som skulle bli present till en dam
på hennes 85-årsdag på måndag,
så det blev till att sätta fart!!
Igår kväll var den färdig
och idag har Åsa fotat och jag manekängat 
i blåsvädret utanför hennes hus ;-)
 
 
 
Ja, ni ser hur det blåser i håret.
Den är stickad i ett tunt mohairgarn
på ganska grova stickor,
för att få den "luftig och lätt".
Jag har lagt ett effektgarn som glittrar 
i ränderna omkring de hålstickade bårderna.
 
 
Så här ser den ut bakifrån.
Just det här sättet att sticka sjalar
gillar jag bäst.
Man börjag med några få maskor
mitt bak i nacken.
Sen ökar man en maska i början av varje varv
och gör ett omslag på var sida o de tre mittersta maskorna
på varje rätt varv.
De stickas sen avigt på nästa varv
och man ökar på så sätt även mitt på varvet.
Sen är det bara att fortsätta 
tills man tycket sjalen är lagom stor.
 
Idag har jag gjort ett vintagekort
till 48-timmarsutmaningen.
Den pågår till imorgon kväll,
så du hinner vara med om du vill!
Mitt bidrag kan du se här imorgon om du vill!
 
Ha nu en skön lördagskväll och söndag!
Kram!
 

Kommentarer
Postat av: Sindra

Wow! Vilken snygg och mysig sjal! Vad snabb du var på att sticka den! Jubilaren blir säkert jätteglad över den mysiga "kramen" Jag stickade och virkade mycket när barnen var små. Både dukar, gardiner, tröjor och allt möjligt annat. Numera vill inte fingrarna vara med om stickor längre så jag får nöja mig med att pyssla i papper. Men det är ju inte alls dumt det heller ;)
Kram!

2016-01-30 @ 23:26:14
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.se/
Postat av: Eva-Lena

Vilken underbar sjal. Kanske skulle testa att göra en egen.
Kram 😊

2016-01-31 @ 08:31:27
URL: http://www.evalena.wordpress.se
Postat av: Ann-Marie Johansson

Underbar sjal å vilken fin kram

2016-01-31 @ 10:44:58
URL: http://systeryster-annemi.blogspot.se/
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Det måste ha gått undan med stickorna! Jätte vacker kram sjal;) Hoppas damen blev glad:))och att hon slipper frysa nu:)

Må så gott
Kramizar Marie

2016-02-06 @ 21:07:34
URL: http://mariespysselsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0