7 juli -16 Trädgårdsdags....

Åh så jag saknar det radioprogrammet!
Men "dags att vara i trädgården",
det kan man ju fixa själv!
Vi tog en liten sväng ner till Gävle Kjell och jag
för att bl a se till huset och trädgården,
titta hur den återhämtat sig efter "målarmassakern"
och njuta av sånt som inte blommar
när vi flyttar hem igen i höst.
 
 
Det stukade Löjtnantshjärtat
försökte sig på en ny blomning
och Kungsljusen är bra på gång.
De frösår sig år från år
och dyker upp både här och där
men jag älskar dem!!
 
 
Plymspirean är mycket större än du ser här
men jag tyckte ljuset låg så snyggt just här.
Måbärshäcken bakom behöver klippas igen, ser jag ;-)
 
 
Krolliljorna for riktigt illa 
men blommar, trots att de är knäckta
och "står på knä"!!
 
 
"Linnés döttrar" kallade pappa de här skönheterna.
Jag har fått plantorna från hans trädgård.
Det gör mig extra glad!
 
 
Visst är de som poesi!!
 
 
Min nyanlagda kryddhörna har växt till sig
tack vare att Åsa hjälpt mig vattna det nysatta.
De blå cylindrarna är utan botten.
så växterna kan dra upp fukt ur jorden
Bra för sånt som lätt sprider sig för mycket
som t ex myntan i den högsta cylindern.
 
 
Sist men inte minst vår frodiga Flammentantz
som blommar så rikligt,
men brukar vara överblommad när vi flyttar hem.
 
 
 
I förra trädgårdsinlägget var den här skärmväggen
helt översållad av blå alpklematis.
Nu är det bara "trollhåret" kvar av dem.
bland alla rosor.
Till hösten avlöser en vit klematis om vi har tur.
 
Ja, det var en liten smakbit
från trädgården hemma i Gävle.
 
Kram!
 

Kommentarer
Postat av: Sindra

Åh vilken underbar trädgård ni har och så många vackra blommor och växter! Förstår att ni trivs! Glädjande att se att blomstren tar sig som blev stukade.
Ha det gott!
Kram

2016-07-08 @ 11:03:55
URL: http://sindras-gnistor.blogspot.se
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Så kul att se dina vackra blommor i er trädgård:)
De "stukade" blommorna kommer att ta sig rejält till nästa sommar:))Din kryddhörna tokgillar jag:)
Och den stora rosen, såååå vacker:)Läckert med "trollhåren" i bakgrunden:)

Må så gott
Kramizar Marie

2016-07-09 @ 07:06:01
URL: http://mariespysselsida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0