25 maj -16 När papperet inte räcker till....

.... får man ju tänka om.
Idag tog jag fram en hög med julpapper
och några av dem var 21x21 cm.
De räcker ju inte till mina vanliga kuvert. 
Därför är dagens kort 10x15 cm,
och kuvertet passar till det.
 
Kortet får du se en annan dag.
Bloggar idag en demo på hur jag gjorde kuvertet.
Fick en fråga på fb i en kommentar
om jag hade nån "lathund"
på kuvert i olika storlek
och det har jag inte, utan provar mig fram,
men nu kanske jag "bygger upp" en lathund,
så småningom.
 
 
Jag brukar kolla lite så här
hur stort kort det kan bli med det "kuvertpapper" jag har tillgång till.
Jag börjar ju med kuvertet ;-)
 
 
Det här papperet hade  vit baksida
så det blev lite lättare att visa hur jag tänker.
Här har jag förstt mätt upp 
och sen bigat, vikt och ritat i linjerna
så att det skulle synas bra.
 
Jag har mätt från vänstra övre hörnet
och satt märken på 11 cm, 11,5 cm, 12,5 cm och 13 cm.
 
Sen mätte jag från högra övre hörnet lodrätt
och satt märken på 8 cm, 8,5 cm, 9,5 cm och 10 cm.
 
Sen fortsatte jag likadant runt om.
 
 
Papperet är alltså 21x21 cm
och räcker till ett kuvert till kort 10x15 cm.
 
Som du ser går vecken i kors över varann
i det som sedan blir kuvertets hörn.
 
 
Trianglarna där vid hörnen klipper man bort
med lite "råge" mot kanterna
men exakt i hörnet där vecken möts.
 
 
Sen lägger jag papperet med den kuvertflik
jag tänker stänga kuvertet med uppåt.
(I det här fallet spelar det ingen roll,
men om papperet har ett annat mönster
kan det vara såå viktigt!)
Så sätter jag dubbelhäftande tejp så här.
 
 
Så klistras den nedre fliken fast.
 
 
Sen sätts dubbelhäftande tejp på övre fliken,
men den klistras förstås inte ner
förrän kortet ska skickas.
 
 
Här är det färdiga kuvertet.
 
Kortet är ju också klart
men det visar jag en annan dag.
 
Lycka nu till med dina egna kuvert!!
Kram!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jätte fint o bra info. ! 👍👌🌞/Marianne S

2016-05-26 @ 07:37:00
Postat av: Anonym

Tack för tydlig information.

2016-05-27 @ 21:43:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0