26 september -16 Planket....

Vi fick nya grannar för några år sen.
Det är ett trevligt par med två små goa killar.
Mamman är mycket trädgårdsintresserad
och hade så många drömmar.
Bl a ville hon så gärna ha ett plank mellan våra två tomter
att odla emot, i stället för den dåliga häck
som fanns där förut.
 
Jag hade ingenting emot det
men sa att vi tyvärr inte kunde hjälpa till
annat än med lite pengar.
Sen har sjuka barn (och vuxna)
och krånglande bygglov
gjort att det hela dragit ut på tiden, men nu!!!
 
 
Nu äntligen står det där
och är så vitmålat och fint!
Det var lite trixigt att få till
p g a höjdskillnaden mellan våra tomter
och en sluttning på vår tomt
men grannen klurade och är en knepig kille.
Med hjälp av byggtimmer har han
fixat en barriär så vår tomt "stannar" där den ska vara ;-)
 
Den här sidan av mitt befintliga buskage
ska jag åtgärda till våren.
Får visa "efter-bilder" sen!
Funkian och harörat ska i alla fall vara kvar
liksom buskarna, som ska få en kompis till!!
 
 
Den gamla slänten har fyllts upp med 18 säckar (!!) jord
och jag har lagt en stock som avgrönsning till rabatten.
Där har jag satt massor med lökar
för vacker vårblomnung samt lite perenner,
en klematis "Summersnow"
som jag fick av vänner i 70-årspresent
(men inte kunnat plantera på rätt ställe förrän nu)
och en gul klängros.
Utanför mot gräsmattan ska det fyllas i mer jord
och sås gräs imorgon är det tänkt.
Lovar visa bilder i vår hur det artar sig!
 
 
Annars gläder jag mig år att Syrenhortensian
som målarna demolerade helt i våras
ändå tog sig och blommar lite försiktigt.
 
 
Paradisäpplet har massor av vacker frukt.
 
 
Under äppelträdet blommar den blå nävan härligt hela sommaren.
 
 
 
I andra hörnet mot staketet
står rönnen alldeles full med rönnbär
och jättedaggkåpa runt fötterna.
 
 
Undrar om det blir en kall och snörik vinter i år
när vi får så mycket rönnbär?
Jag tänker i alla fall försöka hinna skörda några
innan sidensvansinvationen kommer
och gör slut på dem i ett nafs.
Syltade rönnbär med lite konjak
är ju såå gott till älg- eller rensteken!!
 
Slut på trädgårdssnack för idag!
Nu måste jag sova, 
så jag orkar köra jord och så gräs imorgon!
Mickan hjälpte mig lasta 5 säckar i bilen idag.
De börjar vara lite för tunga för mig att lyfta själv.
Måste tänka mig för så ryggen håller!!
Roligt att du ville hälsa på i min trädgård!!
Ha det gott!!
Kram! 

Kommentarer
Postat av: Åsa/asamia

Du jobbar och står i, tur du får hjälp ibland. Det blir kanonfint, tänkt vilken skillnad det blev!Puss <3

2016-09-27 @ 05:45:25
URL: http://asamia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0