5 februari -17 Världens bästa trasa.....

.... tycker jag de är,
de som jag stickar av restgarn
som är över efter diverse vävprojekt.
 
 
Här är det tunt bomulls- och lingarn,
tre olika trådar i tre olika gröna nyanser.
Gallerränderna gör att trasan torkar snabbt
och de rätstickade ränderna
tar lätt bort fläckar på bänkar och bord
utan att repa.
Garnet är färgsäkert
så den går att tvätta med vittvätten.
 
När jag var sjuk i influensa
och inte riktigt orkade sitta vid kortmakarbordet
stickade jag ju klart diverse påbörjade arbeten.
Den här gröna hade jag börjat med innan
men det blev en blå också.
 
 
 Gallerränderna är "tappade maskor".
Jag gör "stopp" för dem
några varv upp på trasan
genom att sticka ihop två maskor
innanför tre kantmaskor
och sen göra ett omslag 
och upprepa detta varvet ut
(alltså med tre maskor emellan).
När jag tycker trasan börjar bli lagom stor
släpper jag maskan innanför de tre första maskorna,
gör ett omslag i st f den släppta
och fortsätter så.
Sen stickar jag några varv till 
innan jag maskar av.
Så får man ju hjälpa de släppta maskorna
att löpa ner till "hålen".
 
Bra att kunna få användning för
även "vävgarnsspill".
 
Har varit i Stockholm nu några dagar
så det är stilltje i kortmakeriet.
Återkommer när korten börjar "flöda" igen.
Kram!

Kommentarer
Postat av: Therese

Så fina! Du är grym på olika pyssel!
Kramar

2017-02-05 @ 21:44:06
URL: http://thereselittlecorner.com/fotoblogg/
Postat av: Eva

Den trasan är verkligen så perfekt. Jag vet inte hur många sådana jag har stickat .
Måste komma igång med kortmakeriet här med. Orken tryter lite efter alla julkort, eller hur ?
Kram Eva

2017-02-08 @ 15:10:04
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Fina disktrasor:) Stickar och virkar gör ju inte jag;)

Må så gott
Kramizar Marie

Svar: Vad har du för färg i ditt kök? Det kanske kan bli fler disktrasor framför TV:n ;-)
MormorMargareta

2017-02-10 @ 16:00:28
URL: http://mariespysselsida.blogg.se
Postat av: Pysseltokiga Marie

Hej Margareta!
Jag har körsbär på luckor och brun/beige på kakel.
Jag älskar ju rosa;) Men de flesta färgerna passar hit:)

Må så gott
Kramizar Marie

2017-02-14 @ 20:45:18
URL: http://mariespysselsida.blogg.se
Postat av: Marita

Hej
Jag googlade på "hur man stickar galler" och efter många om och men kom jag till din sida. Fick syn på den översta gröna disktrasan i bomulls- och lin garn. Undrar nu över hur du har stickat den eller närmare bestämt gallret? Hälsningar Marita

2020-03-11 @ 09:27:16
Postat av: Marita

Hej
Jag googlade på "hur man stickar galler" och efter många om och men kom jag till din sida. Fick syn på den översta gröna disktrasan i bomulls- och lin garn. Undrar nu över hur du har stickat den eller närmare bestämt gallret? Hälsningar Marita

Svar: Hej Marita! Kul att du hittade till mig! Jag har ju skrivit i mitt inlägg här hur jag gör. Du får scrolla ner lite längre så ser du! Den gröna och blå nedanför är lika som den gröna överst, men de är hopvikta.Jag lägger upp "lagom många maskor" beroende på vilket garn jag använder. Här har jag ju använt rester av vävgarn i lin och tagit tre olika trådar för att få lagom tjockt "garn".
Jag lägger upp ett antal maskor som är jämt delbart med 4 + 3m. I just den gröna trasan har jag lagt upp 59 maskor (14 x 4 =56 och sen ytterligare 3m för kanten, d v s 59m)
Sen stickar jag alltså några varv för nederkanten innan jag gör "stoppen" för de "tappade maskor" som så småningom utgör själva gallret.
Läs i bloggen och testa lite. Om du inte förstår får du gärna höra av dig igen!

MormorMargareta

2020-03-11 @ 09:33:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0