7 januari -19 Glittriga blommor...

.... på dagens mönsterpapper.
Det är ju oftast ett mönsterpapper
som inspirerar mig till skapande
och om det kan bli ett snyggt kuvert
så blir jag ju extra glad.
 
 
Så var det här.
De gula blommorna är glittriga och fina,
fast det syns inte så bra på det här fotot.
 
När jag gjort kuvertet får jag ju två remsor
av mönsterpapperet kvar,
som är 6 cm breda.
Tänkte visa hur jag "bygger" kortet.
 
 
På min vita kortstomme
sätter jag en blekgul kvadrat
där jag skurit ut mitten
(för att använda senare på kortet)
Chalkade kanten med brun chalk.
 
 
Ville ha bara en smal gul kant
så jag skar också ut en rosalila kvadrat,
som är 4 mm mindre än den gula
och monterade på den gula.
Båda dessa är monterade med dubbelhäftande tejp.
Sedan är det dags för mönsterpapperet.
 
 
Då vill jag ha distanskuddar.
De här är de jag brukar använda.
Köper dem på Biltema.
 
 
Jag klipper varje kvadratisk kudde i fyra remsor...
 
 
.... och här har jag satt dem på baksidan
i kanten på en av mönsterpappersremsornaremsorna,
som ska vara på kortets framsida.
 
 
Här ser du hur det blev
och att jag också glittrat med GellyRoll-pennan
Sakura clear star utmed alla papperskanter.
Det går så bra - papperet funkar ju som "linjal".
Här syns också hur fint de gula blommorna glittrar.
 
 
För att matcha glittret
satte jag en rosa blomma med glitter på
(kommer från en gammal ljusmanchett)
bakom övre hörnet på papperet.
En vimpel och en bomma
byggd för att lite matcha dem på papperet
döljer skarven mellan pappersremsorna.
Hade en spets i matchande färg
så den fick också vara med,
liksom en rosa fjärilsknapp.
Sen tyckte jag att det räckte med dekos
eftersom papperet är så häftigt mönstrat.
Happy Birthdaydien följde med nån scraptidning.
 
 
Här är insidan med gul och rosalila ram
skurna av det som blev kvar från framsidan.
Spetsen och ett par blommor fick pryda.
Glitterpennen fick vara med här också.
Texten har jag skrivit själv - hade ingen bra stämpel.
 
 
Här har jag använt resterna av det gula och rosa
tillsammans med mönsterpapperet
bakom min namnetikett.
 
 
Kortet och kuvertet till sist.
 
Åter i Gävle - borta bra men hemma bäst!
Dessutom klass 2-varnas det för snöoväder
både här och i  Hälsingland,
så det känns skönt att slippa köra i det!
Ganska trötta nu etfer att ha städat,
packat och tömt vattnet i Björkebo
och kört hem.
Ska bli skönt att krypa ner i hemmasängen snart!
 
Ha det gott!
Hoppas både du och vi slipper elavbrott!!
Vi hade ett par i Björkebo i förra stormen
men de blev kortvariga,
tack och lov!!
Kram!!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Kanonfint! Kul att du visar hur man ”snålar” med papper😘

2019-01-08 @ 07:25:52
URL: http://asamia.blogg.se
Postat av: Eva

Vilket bra inlägg med step-by-step uppbyggnad av kortet. Man lär sig alltidnågot nytt även om man hållit på med kort i många år. Den glittriga pennan ska jag köpa !!!! Det blir dekorativt.Mycket snyggt kort !!!!
Hoppas ni inte får alltför besvärligt med snön. Det verkar som all snö kommer till er denna vinter. Här är gröna gräsmattor.
Ha det gott. Kram Eva

Svar: Roligt med besök i bloggen - och att du dessutom lämnar "spår"!! Tack!! Kul också att du fick med dig ett tips på "snålscrap" ;-) Den glittriga pennan är ibland lite svår att få tag i men brukar finnas hos Hanna i Västervik, säger Åsa, som förser mig!
Vi har haft ett par riktiga givor med snö före jul men tyvärr hann nästan allt töa bort i nyårsregnen - men nu har det vräkt ner massor av tung blöt snö - behöver inte gå på gym och lyfta skrot, när skottningen bjuder på gratis träning ;-)
Ha det gott min vän! Kram!
MormorMargareta

2019-01-08 @ 11:15:54
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com
Postat av: Eva

Jag hittade pennan i en bokhandel . Toppen. Tack för tipset. Kram Eva

2019-01-10 @ 11:04:51
URL: http://evaspysselsida.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0