22 februari -20 En varm kram.....

.... kände jag att en vän behövde.
Jag hittade också ett garn,
som var precis i hennes färger
och började sticka på en "kram".
 
Under den här trista förkylningen
var det nästan det enda jag orkade göra
att sitta i mitt soffhörn och sticka,
så nu blev den färdig "kramen".
 
 
Det är alltså en poncho!
Så varm och skön om man är frusen
t ex framför TVn eller läsfåtöljen.
Garnet heter "essentials"
super kid mohair & silk,
ljuvligt mjukt och skönt.
 
Som du kan ana, när du ser galgen genom ponchon
är den ganska gler och tunn,
stickad på rundsticka 4,5.
Jag har en liknande själv
(som du nog sett här kanske,
om du brukar besöka min blogg)
och använder den flitigt,
både hemma och på resor.
Lättpackad - väger "ingenting" och tar ingen plats,
ryms ihopvikt i en enliters plastpåse.
 
 
Lite närbild här, så kan du se hur jag gör.
Lägger upp "lagom många maskor"
för att dra över huvudet, i detta fall 106.
Sen stickar jag runt ett par varv
innan jag börjar lägga ut
genom att göra ett omslag, sticka 3 m, ett omslag, sticka 50 m,
ett omslag, sticka 3 maskor, ett omslag, sticka 50 maskor.
Sen är jag runt och stickar en maska i omslagen på nästa varv.
Jag ökar alltså 4 m på varannat varv hela tiden.
 
Stickar tills jag tycker att ponchon är lagom stor.
Just de här tunna, lätta, vill jag inte ha så stora
eftersom de är bra att kunna ha under en jacka också
när man är ute och reser.
Då är det bra om ponchon lagom når till armbågen
när man har den på sig,
så blir det inte bylsigt under jackan.
 
Kanten nertill är stickad med dubbelt garn
och varannat varv avigt, varannat varv rätt.
Sist plockar jag upp maskor runt halsen
och stickar en likadan kant där
med dubbelt garn.
 
Den här landade i min väns brevlåda
tillsammans med ett ganska matchande "kramkort"
 
 
Kramdien är från Gummiapan.
Spillpapper ur mina gömmor
och en fin blomma från Prima.
Allt för idag.
 
Här har stormat och regnat hela dagen - burr!
Hoppas du har en skön helg!
Välkommen åter!
Kram!
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Vilken lycklig vän som fick en sån fin present och kort, bara gesten i sig värmer med =) Kul att pyssla med lite annat än bara kortmakandet också ;) kram

Svar: Ja, hon blev glad - stickar inte själv och är verkligen i behov v en "kram" lite nu och då...Kram till dig också - om än bara genom cyberrymden!! <3
MormorMargareta

2020-02-23 @ 20:32:24
URL: http://www.iazscraproom.blogspot.com
Postat av: Agneta

Men ååh vilken vacker poncho - men jag håller mig nog till att schappa och göra kort jag, hahaha... Man ska veta när man INTE är bra på något. och stickning är inte ett av dem, inte odling heller. Men desto roligare är det, att se att andra lyckas. Måste varit en hemsk förkylning du haft. Får hoppas att vi klarar oss, alltid en mardröm med Anna som inte kan hosta ordentligt. Vågar inte vaccinera heller eftersom hon blev dålig av det.Firar 33 årsdag idag här - men vi är väl ändå inte gamla du och jag, eller hur?
Dagens tips om London förresten:1-2 august är det Ally Pally igen! Nåja, de som tog över som det verkar, har benämnt evenemanget "Crafterama" och det håller alltså till på Alexandra Palace. Jag har ju aldrig varit där, men hoppas på denna gång! Det verkar iallafall ganska lovande, om det blir som förut vet man ju inte i dagsläget men tänkte tipsa iallafall.

Svar: Roligt att du gillade ponchon! Jag är ju uppväxt på en garnfabrik, så stickat har jag gjort så länge jag kan minnas.... ;-)Ja det var en otroligt långdragen historia den där förkylningen. Tog om och tog om - det tog faktiskt 5 veckor innan jag kände mig som en människa igen, men då hade all kondition försvunnit, så det blev att börja bygga den igen!!
Tack för att du tipsade om mässan på Ally Pally! Åsa och jag var ju faktiskt där en gång för flera år sen - en upplevelse!! Rekommenderas!! Hade faktiskt planerat att åka dit i samband med hennes 50-årsdag för ett par år sen - men då var den inställd :(
Ja, våra döttrar blir bara äldre - men inte vi väl???
Jag är i alla fall "gammal" nu för jag tillhör den där gruppen 70+, som inte får vara social, utan ska hålla sig hemma ;-)
Ha det gott och hälsa Anna! Hoppas ni slipper såväl min förkylning, influensan som coronavirus!!
MormorMargareta

2020-02-23 @ 20:53:36
Postat av: Anonym

Schappa skulle ju vara scrappa alltså - Hur får man bort autokorrekt? Gaaaah!

2020-02-23 @ 20:54:48
Postat av: Agneta

Hittade din jättefina poncho på Pinterest före helgen och blev kär direkt, dom är ju bara såå fina. TACK blev så glad för att du berättar hur du gör dom. Beställde genast garn som låg i brevlådan idag. Hade ingen aning om hur mycket garn det går åt så jag beställde vad jag trodde skulle räcka till 2 pochos men tror nästan att det kan räcka till 3 nu när jag sett garnet och börjat på den första. Tog färger som går bra att kombinera så det blir nog en fin restponcho på slutet kanske. Hur mycket garn använde du till dina?
Hälsar Agneta också en70+ are som får hålla sig hemma och sticka 😀😉

Svar: Hej Agneta!Kul att du hittade ponchon och blev sticksugen! Till den som du såg i bloggen här har jag använt ett nystan 50g / 400m + lite restgarn till kanterna.
Den ponchon jag stickade är ganska liten - på sidorna når den ungefär till armbågen och fram och bak strax under midjan.
Vill du ha en större är det bara att sticka på till önskad storlek.
Jag har valt den här mindre storleken för att kunna ha den under en jacka utan att det blir knöligt.

Lycka till och sticka på!
MormorMargareta

2020-03-23 @ 19:22:58
Postat av: Agneta

TACK för ditt svar.Ja det var kul med lite omväxling, har blivit ett antal disktrasor i bomull/lin på sistone. Har ju ganska mycket garn på lager men inget som känts speciellt lockande, behövde nåt nytt kul därför blev jag glad när jag hittade din poncho. Enkel och perfekt stickning medan man tittar på tv. Nu köpte jag ett antal nystan Drops Kid Silk så det räcker nog till 3 poncho även om jag gör dom lite större. Har stickat drygt 2 dm hittills på den första.
TACK för inspirationen!
Kram Agneta

2020-03-24 @ 22:08:10
Postat av: Anonym

Hej, jag stickar din fina poncho men förstår inte ökningarna riktigt. Gör du det efter samma maskantal hela tiden, eller ändrar du dem vartefter det blir fler maskor. Jag får inte samma fina mönster som du.

Mvh Laila

Svar: Hej Laila! Kul att du inspirerats av ponchon!!Eftersom jag ökar 4 maskor på varje varv blir det fler och fler maskor mellan ökningarna, som hela tiden görs på samma ställe,
d v s på var d
sin sida om de tre maskorna som ger den raka listen mellan hålen på bilden.
Varannat varv ökar jag alltså genom att göra ett omslag före och efter de tre maskorna.
Varvet efter stickar jag bara räta maskor, även i de fyra "nya maskorna" = omslagen på föregående varv.
Jag brukar inte behöva räkna maskorna mellan ökningarna eftersom det ju syns lätt var de tre maskorna mellan ökningarna är.
Hoppas det här kan hjälpa dig. Hör av dig igen om du behöver mer hjälp!!
Kram! Margareta
MormorMargareta

2022-05-03 @ 21:51:17
Postat av: Laila

Tack för svar! Då gör jag ett nytt försök:)

Svar: Lycka till! <3
MormorMargareta

2022-05-05 @ 18:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0