11 maj -20 Ljusblått julkort...

.... kommer här i bloggen idag
och jag bjuder också på en del tips och trix
om min väg till ett färdigt kort.
 
Om du inte är intresserad av detta
är det bara att scrolla neråt,
så kommer du till de vanliga bilderna
av kortets alla sidor!
 
 
Allra först rotar jag i mina pappersgömmor
och väljer mönsterpapper
för att sen kunna färglägga valt motiv
så att det matchar papperet.
Det visar jag inte idag - men
när jag börjar veta hur jag vill ha kortet
lägger jag det på bordet
utan att klistra fast någonting,
så jag kan flytta och prova,
lägga till och plocka bort,
tills jag är nöjd.
 Så här såg det ut idag.
 
Sen ska allt monteras - så det är bara
att plocka isär igen!
 
 
Här ligger alla "bitarna" och kortbasen.
Som du ser har jag skurit ut mitten
på den blå cardstock som ska bli kant.
Det hålet kommer ju inte att synas sen
och jag spar både material och porto ;-)
 
 
Jag använder distanskuddar från Biltema
för att montera de olika papperslagren.
De är kvadratiska och onödigt stora 
(och tunga) tycker jag,
så jag klipper dem,
 oftast i fyra remsor, som här.
 
 
Här ser du hur jag satt remsorna på baksidan av ramen....
 
 
.... och på den ena biten mönsterpapper.
Som du kanske ser har jag satt dubbla remsor
på kanten längst ner på bilden.
Det är den som kommer mot mitten på kortet
och det är för att papperet inte ska "svacka"
när jag klistrar fast det mot ramen sen.
(Just den dubbla kudden kommer ju att fästa
mot själva kortstommen.)
 
Två sådana bitar gör jag.
Det beror på att det här kortet får ett matchande kuvert
och då har jag bara två 6 cm breda remsor
kvar att använda till kortet.
 
 
Här är kanten och mönsterpapperen
monterade på kortstommen.
Det blir en liten skarv på mitten,
ovanligt smal den här gången
eftersom jag stansat en stjärnkant överst
på cardstock-kanten med en Martha Stewart-stans.
Kanterna är chalkade med en blå dyna.
 
 
Molnen har jag satt distanskuddar på
men i nederkanten vanlig biltematejp i stället,
för att överkanten ska stå upp
men nederkanten behöver vara
platt mot mönsterpapperet
under nästa lager.
 
 
Molnen på plats, även de chalkade i kanten.
De är stansade med dies från Gummiapan.
 
 
En bit av ett annat mönsterpapper,
som är kvar från ett annat kort
har också fått distansremsor.
Du ser kanske att det är en skav på mitten
men det kommer inte att synas så mycket på kortet.
 
 
Här kom den på plats.
 
 
Motiven och....
 
 
... stjärnan fick också sina distanskuddar.
 
 
 Jag stansade Julkram tre gånger,
med en die från Gummiapan,
två i akvarellpapper
och en i vit cardstock,
som jag sen limmade ihop
för att få det tjockare.
 
 
Här är allt på plats.
Jag har använt skaftet på min virkkrok
för att böja stjärnuddarna.
Jag använde Stickles star dust
att glittra kanten på stjärnan
och Julkram.
Några avklippta snöstjärnor från ett snöstjärneband
limmade jag fast med Aleenes Tacky Glue.
Två av dem döljer skarven mellan mönsterpapperen
och de söta hÄnglarna döljer det mesta
av skarven på det papperet.
 
 
Om du orkat ända hit får du nu se kortet
som det blev.
Visst är de jättesöta, de här hÄnglarna!!
De hör nog till de allra äldsta - på träkloss.
Bling i stjärnorna i överkanten.
 
 
Här syns det bättre
hur kortet är "byggt" i olika lager,
och glittret med Sakurapennan Gelly Roll clear star
runt papperskanterna.
 
 
Insidan där jag använt samma kantstans
och dessutom använt de små stjärnorna ur spillet
och limmat dit dem på kanterna.
 
 
På baksidan använde jag baksidan 
av stjärnpapperet.
 
 
Kort och kuvert till sist, som vanligt. 
 
 Ha det gott och var rädd om dig!
Kram!
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Härlig isblå färg på kortet och tack för alla tips på hur du gör =) Smart att spara på material genom att skära ut fyrkant från det enfärgade pappret innan mönsterpappret sätts ovanpå och att det även kan spara lite på portot. kram

Svar: Tack - ja visst är det smart att "sparscrappa"! Det är ju bra att stansa i sen....Kram! <3
MormorMargareta

2020-05-15 @ 20:31:43
URL: http://www.iazscraproom.blogspot.com
Postat av: Ann-Marie

En tutorial a la Margaretha, härftigt, men du, den där stansen, kantstansen var fantastiskt vacker så skir och enkel men ändå så vacker. Änglarna har jag sett innan men de är söta så vad gör väl det att se dom fler gånger, inget alls! Ett välkomponerat kort, men det är det ju när det är du som gör dom. Du är pålitlig och trygg som person och som kortmakare

Kraaaam

Svar: Visst är de bedårande de här gamla småhÄnglarna. Fick dem av självaste hÄnglarMarie en gång och älskar dem!!Lite kul att göra en tutorial för en gångs skull ;-)
Ha det gott och var rädd om dig!
Kramisar i massor!
MormorMargareta

2020-05-20 @ 22:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0