20 november -20 Spillpappersjul i kvadrat....

kommer det idag.
Får lite kommentarer och frågor
om mitt spillpapperspyssel,
så jag tänkte visa lite hur jag gör och tänker.
 
Egentligen började det för jättelänge sen
på en scrapträff,
när jag såg att en scrapvän
kastat en hög "kanter"
som hon skurit av 6"-papper
när hon gjorde kort.
-Ska du verkligen kasta de där? sa jag.
-Inget att ha! sa hon.
Då tog jag remsorna och gjorde ett kort
till hennes födelsedag strax efter.
Sen har det rullat på...
 
Idag tänkte jag visa några kort
gjorda av riktigt små udda pappersbitar
och hur jag gjort dem.
 
 
Allra först: för att det ska bli lätt
att använda spillbitar sorterar jag ihop dem
som jag tycker passar bra ihop
i plastfickor.
Här ser du tre av dem jag använt idag.
 
Någon frågade om hur man kan göra kort
när man bara har små bitar spillpapper.
Här kommer några idéer:
 
 
Med en litet Spellbinders hjärtedie
stansade jag ett gäng hjärtan
ur små spillbitar.
 
 
Jag stämplade en julhälsning
i kanten på ett craftkort
och pusslade sen dit hjärtana.
Jag använde distanskuddar (som du ser här)
att montera hjärtana med
när jag var nöjd med ordningen.
Sakurapennan använde jag också.
 
Så här blev det
med lite glitterpenna runt hjärtana
och en linje runt kortet.
 
 
Stansade också ut ett gäng stjärnor
med en ganska liten stjärndie.
Som du ser kommer den från Nellie's Multi Frames.
 
 
Här monterade jag dem på samma sätt
med distanskuddar på en blå cardstock
på ett silverkort.
(Lite snett fotat, men du ser nog)
 
 
Ur min gröna pappershög
tog jag några små bitar
som jag stansade med Gummiapans
dies: Delad gran.
Snödrivorna (som jag saknar!!)
är stansade med molndies från Lawn Fawn
(men de kan ju vara snö också)
Monterade på ett guldfärgat kort
och satte dit ett par snöstjärnor
stansade i samma glansigt randiga spillbit cardstock
som jag använde till snön.
Nu är det helt slut...
Snöstjärnepunchen kommer från Martha Stewart.
Det här kortet är nog inte riktigt klart.
Det ska nog dit lite bling och God Jul
men ville ha det med här ändå.
 
Det blev ett litet "lapptäckskort" 10x10 cm också,
men det får du se imorgon!
 
Idag lyste solen på oss
från en klarblå himmel
under vår härliga promenad.
Njöt!
 
Ha nu en fin helg
och ta vara på dina spillbitar! ;-)
Kram!
 

Kommentarer
Postat av: Hope Bizimungu

Hej!
Tänkte på dig imorse och gick in och kollade lite på bloggen. Underbart!!
Hälsa familjen och ta hand om er
Kram från oss i älvkarleby

Svar: Kram tillbaka! Så roligt att du hittat hit!Saknar dig! Så konstiga tider vi lever i... Hoppas du och hela familjen mår bra!
MormorMargareta

2020-11-21 @ 12:12:49
Postat av: Maria

Va roligt att du bjöd på lite tips idag, ibland gäller det att komma utanför sin egen lilla tankebox som man gärna fastnar i ibland när det gäller att skapa kort. Jag fastnar gärna i den, tex när det gäller att jag bara kör "vanliga" kortvikningar hela tiden, förut testade jag lite med såna stafflikort, såna man viker så ändarna av et fyrkantigt kort möts på mitten av bottenbiten om du förstår hur jag menar. Men på sistone blir det mest enklare vikningar då jag kör med färdiga kortstommar, men får börja tänka på att testa lite andra ;)

Tipset att sortera spillbitarna i plastfickor baserat på vad som passar ihop (eller att sortera på färg) var ju supersmart! Jag har en liten låda till de mindre spillbitarna (typ kantspill från 20*20 eller 15*15papper där man surit av 1-3/4 cm. Sen har jag ett annat ställe där jag lägger större bitar. De lite större små spillbitarna använder jag ibland att göra små tags till kort. Gillade din idé att göra många hjärtan eller stjärnor och göra ett enklare kort. Smart! kram

Svar: Tack goa du för att du tar dig tid att kommentera! Det gläder mig varje gång ska du veta!!Jag fick lite frågor på fb vad man kunde göra med små spillbitar så det var därför jag fixade med det här.

Det är allt samma sak för mig med att jag oftast använder färdiga kortstommar. Då blir det lite svårare att "konstra till" vikningarna - men det är ju också kul!
Ha det gott! <3
MormorMargareta

2020-11-25 @ 21:36:44
URL: http://www.iazscraproom.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0