10 juni -21 Det går så fort...

... ja alldeles för fort i trädgården nu.
Vi for till Björkebo när våra första vita rhododendron
just slagit ut och när vi kom hem efter 12 dagar
var de nästan överblommade.
Paradisäppelträdet och körsbärsträdet
hade också blommat över
och alla bladen hade "regnat ner".
Fick aldrig se dem i blom i år.
 
 
Lite fägring fanns dock kvar
bland de vita rhododendronen
och jätteramsen böjer sig sirligt fram mellan dem.
I gräsmattan blommar tusenskönan.
Många anser det som ogräs
men jag har hellre en "örtmatta"
än en med bara gräs ;-)
 
 
Ja, du ser, gräset har konkurrens ;-)
Lite oklippt också men det är ordnat nu.
 
 
Min lilla trappa av "stigstenar" av gävlesandsten
har nästan växt igen.
Får allt ta och flytta en del av funkian.
Låter midsommarblomstren,
som flyttade in ibland ormbunkar, hasselört,
vinka minor och funkior
 blomma innan jag rensar bort dem.
 
Lönnen. som för flera år sen
flyttade in mitt i rabatten
låter jag också stå kvar,
fast jag tuktar den hårt - får inte bli större.
Perfekt för lite "lyft" i rabatten
och våra vänner småfåglarna får mat där hela vintern.
Så mysigt att kunna se dem från köksfönstret!
 
 
Här är samma rabatt från gången in mot huset.
Bergenian bjuder på vackra blommor och blad
trots att hela den här rabatten är sorgligt försummad.
Rena djungeln är det än så länge,
men hellre det än öken ;-)
 
 
Under paradisäpplet vid brevlådan
hade de vackra gula liljetulpanerna
nästan blommat ut
men alliumbollarna och klockhyacinterna
har sin fägring kvar ett bra tag.
Sen döljs de vissnande bladen av vinca och näva.
Här behöver jag rensa bort både lönn och gräs.
 
 
I andra hörnet mot gatan
börjar rönnens blomklasar slå ut så vackert.
 
 
 Där växer jättedaggkåpa och höstanemon
samt lila härliga alliumbollar.
Alla narcisser som blommat över
har dolts av bladen, utom de till vänster
som jag behöver hjälpa att krypa in.
 
 
Mer klockhyacinter
och i bakgrunden anar du nog bladen
av mina knölklockor.
De håller sig faktiskt i skinnet här,
mellan trottoaren unanför staketet,
gräsmattan som klipps
och rabatten under äppelträdet.
 
 
 
Myskmadran under buskarna i slänten
har växt på sig ännu mer och börjat blomma så fint,
och är nu granne med....
 
 
... funkior, som bara såg ut som små toppar
när vi for norrut.
 
 
 En av buskarna i slänten
är en bukettapel, som doftar underbart.
 
 
Alpklematisen blommar för fullt
och är snart överblommad.
 
 
Den fina altanen är ny för i år.
Alpklematisen är ganska risig under det gröna
och sammanväxt med vår underbara Flammentantzros
som bär mycket knopp.
Den blommar alltid ymnigt!
När klematisen blommat klart för i år
ska jag ta itu med "skatboet".
 
Mattan hänger på tork i solen
och ska ligga i Björkebos kök.
 
 
På altanhörnet ytterligare fågelbad
och en härlig pelargon.
 
 
I skuggan under hägg och syren 
blommar engelsk vallmo 
(som jag trodde var sibirisk ;-)  )
och några keramiska knoppar och en blomma,
som också har vatten till insekter och fåglar.
Här finns en plats att vila ut och njuta.
 
Tack för att du ville hälsa på i min trädgård!
Jag trivs så bra när jag får pyssla där
men också sitta ner och bara njuta en stund.
 
Ha det gott!
Välkommen åter!
Kram!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maria

Härligt att se hur fint ni har det och många fina blommor =) Märks att du gillar trädgård och blomster. Kram

2021-06-14 @ 21:07:50
URL: http://iazscraproom.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0