24 maj -21 Ljuva maj....

.... och massor av trädgårdspyssel.
 
 
 Nu börjar påsk- och pingstliljor 
sjunga på sista versen.
De har ändå glatt oss länge denna kalla vår.
 
 
 Det växer och frodas i trädgården
men tyvärr växer kirskålen i den här rabatten ymnigt
så jag har ägnat många timmar
med näsan nere i ogräset.
Det gäller att ge de andra växterna livsrum.
Men det gäller ju också
att hinna glädja sig åt det som växer och blommar
och inte bara stå med näsan i ogräset.
 
 
 
 Blev så glad när jag upptäckte
att kungsängsliljorna nu spritt sig
till flera ställen i trädgården
än där jag planterade dem för ett par år sen.
 
 
En ganska suddig bild
på min första blomma på en julros,
som jag fick till jul 2019
och sen planterade ut våren 2020.
Den tog sig fint och växte till sig bra
och NU blommar den alltså - hurra!! 
 
 
 Tulpaner gillar jag!
 
 
 
 
 
Hägg äe så ljuvligt!
Den blommar och doftar himmelskt
(fast alla gillar inte doften!?!)
 
 
 Rhododendronbuskarnas blommor
börjar så försiktigt slå ut....
 
 
 .... liksom fänrikshjärtana, som jag fick som plantor
från min pappas trädgård
när vi flyttade in i vårt hus för 41 år sen.
 
 
 Myskmadran har spritt sig så härligt
under ett buskage i en slänt
och håller, tillsammans med funkior
(som ju bara visar små, små "knoppar" än)
kirskålen stången. Bra gjort!
Som du ser finns ett och annat smultron
i den här slänten också - det gillar jag!
 
 
Gullvivorna blommar
och i bakgrunden ser du bladen
från all vallmo, som blommar som kantväxt här
resten av sommaren.
(Såg på bilden att jag missat lite kirskål ;-)
Den är borta nu!)
 
 
 Under schersminbusken
bredvis mitt lilla trädgårdsskjul
blommar balkansippa i starkt blått
men tyvärr blev den blek på fotot.
 
 
 
 
 
"Ormbunken rister sin slingrande topp..."
vid planket mot grannen vid sidan av buskaget
tillsammans med hasselört,
som också är en bra marktäckare
och ger kirskålen en match.
Stenarna ligger på flera lager tidningar
för att kväva kålen i slänten,
där det är så trångt och svårt att rensa.
Håller några år - när de multnat får vi se hur det går...
 
 
Sätter punkt för denna gång med en riktigt röd tulpan
som sticker upp ur "kirskålsrabatten"
där det också växer nävor av flera slag.
De döljer vissnande blad från vårens lökväxter så bra!
 
Nu har vi "landat" i Björkebo
för nån vecka.
Vi möttes av sol, ljusgröna björkar
och blommande hägg.
 
Har längtat hit men det har funnits
för mycket att göra hemma i Gävle.
 
Njut av våren!
... och du som har trädgård - glöm inte att njuta
och inte bara jobba!!
Kram!
 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Du har en underbar blandning av fina växter i din fina trädgård.
Njut av att slippa rensa nu.

2021-05-25 @ 07:37:19
URL: http://asamia.blogg.se
Postat av: Maria

Så mycket härliga blomster ni har i trädgården, kul att se på =) Hägg, det är barndom. Utanför vårt lgh hus växte 3 stora häggar och jag och min far satt ofta på balkongen och njöt av solen och doften, men nös ikapp pga allergin =) kram

2021-05-25 @ 20:17:11
URL: http://iazscraproom.blogspot.com/
Postat av: Britt

Vilken underbart fin trädgård du har med så många fina växter/blommor. Du måste ha gröna fingrar.
Beundrar dig för allt jobb du lägger ner + att du producerar så fina kort.
Kram Britt

2021-05-26 @ 08:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0